Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom treden er geen problemen op als vrouw met bloedgroep A zwanger is van Baby met bloedgroep AB?

Heeft dit is met rhesus te maken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
MasterSword
4 jaar geleden
Mijn Zus heeft net als ik een A- bloedgroep, en haar eerste kind had A+ bloedgroep.
Dus mijn zus kreeg Rhesus spuit dat ze geen anti stoffen maakt.
Haar tweede kind was een A- bloedgroep dus kreeg ze geen spuit. Maar onze moeder Heeft een A+ Bloedgroep
en kreeg ook geen Rhesus spuit voor mij en mij zus. Een negatieve bloedgroep maakt anti stoffen tegen een positieven bloedgroep zodra het contact maakt met dat bloed,
Maar een positieven bloedgroep maakt geen antistoffen voor een negatieve bloedgroep. De bloedgroepen zijn goed afgeschermd tussen moeder en kind maar de antistoffen kunnen wel tussen moeder en kind doorgegeven worden. -O -A -B -AB
en de negatieve groepen moeten opletten als ze zwanger zijn
( als het kind een positieve bloedgroep heeft +O +A +B +AB )

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De rhesus bloedgroep is bij zwangeren belangrijk voor eventuele problemen. De grote bloedgroepen zoals A, B en AB kunnen de placenta niet passeren. De kleinere zoals rhesus d, e en c wel. Wanneer een rhesus bloedgroep de placenta passeerde kan de moeder hier antistoffen tegen gaan maken. Deze antistoffen kunnen weer naar de baby en zo het bloed van de baby afbreken.
Het is een zeer ingewikkeld proces. Ik heb geprobeerd het en bondig voor je uit te schrijven.

Sanquin heeft hier een hele mooi en duidelijke folder over gemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding