spinnen katten ook bij elkaar ?

onze twee katten liggen wel bij elkaar maar ik hoor ze nooit spinnen , wel als ik ze aanhaal

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (1)

Ja, katten spinnen ook bij elkaar.
Spinnen heeft waarschijnlijk juist zijn oorsprong in de communicatie tussen katten onderling. Jonge katjes beginnen al in de eerste levensdagen te spinnen. Moeder zal weten dat een spinnend kitten tevreden is en voor de kittens zal het spinnen van moeder een teken van veiligheid zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dominante kittens spinnen ook wanneer ze met een minder dominant nestgenootje willen spelen - loop nu niet weg, ik bedoel het vriendelijk!
Volwassen katten spinnen ook op deze geruststellende manier om zelfvertrouwen te verkrijgen wanneer ze pijn hebben of om een potentiële agressor te kalmeren. Spinnen wordt namelijk geassocieerd met een gevoel van welbehagen en een kat kan dit gebruiken als ruggensteun wanneer hij pijn heeft of bang is - zoals wij bij een crisis misschien gaan zingen om de moed erin te houden en onszelf af te leiden bij een gevaarlijke situatie.

Maar zoals je merkt, gebruiken katten het spinnen ook in hun communicatie met de mens. Veel katten gaan spinnen als het etensbakje wordt klaar gemaakt of zelfs al als ze om eten vragen. Soms is een aanhaling, vriendelijke woord, of alleen een blik genoeg om de motor te starten.
SimonV
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Een bedenking bij je verhaal: dominantie bestaat niet bij kittens: katten zijn geen kleine hondjes :) En een aanvulling: er zijn aanwijzingen dat de resonantie van het spinnen het helen van gebroken botten bevordert.
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling.
Het ene katje is natuurlijk wel brutaler ("dominanter") dan het andere. Oud veteranengezegde:
"Wanneer je een kat en een stel gebroken botten in dezelfde kamer zet, zullen de botten genezen." http://www.blessedbe.punt.nl/content/2013/10/Kun-jij-ook-spinnen-als-een-poes
SimonV
7 jaar geleden
Wat echte dominantie betreft: die bestaat inderdaad niet, dit zit bij katten anders in elkaar. Katten kennen een ingewikkeld systeem van onderlinge ‘afspraken’ en ‘signalen’ waarmee ze de beste plekjes onderling verdelen. Waarmee ze afspreken wie wanneer de ‘baas’ is.
Het zijn hele subtiele signalen die wij mensen meestal missen (o.a. geuren, kleine wijzigingen in de lichaamshouding, etc.).
Onderling wegjagen is geen teken van dominantie bij katten
Maar als je meerdere katten hebt, herken je vast wel de situatie dat een kat heerlijk in een mandje ligt te slapen tot er een andere kat komt kijken. De liggende kat staat op en vertrekt terwijl de andere kat zich even lekker in het mandje nestelt. Je zou dan denken dat de kat die zich meldde en de andere kat ‘wegjoeg’, de dominante kat is. Maar zo simpel is het niet. Het kan zomaar zijn dat 3 uur later de situatie zich precies omgekeerd voltrekt.
Rangorde bij katten ligt erg gevoelig. Het kan wel zo zijn dat er in een groep katten één kat is die wat vaker dan de anderen de lekkerste plekjes bezet en het beste snoepje krijgt. Voor het gemak zeggen we dan wel eens dat dat de dominante kat is, dit ligt dus veel subtieler. http://dierentolk.nl/bestaat-dominantie-bij-katten/
Rieneke1
7 jaar geleden
Nav je reactie: dikke plus :)