hoever speelt liefde en haat een rol in het dierenrijk?

mensen worden gestuurd door emoties. Het instinct daartegen steeds minder.
Welke dieren kunnen ook intense liefde en haat voelen? Of is alleen sprake van instinct? En liefde een gevoel van verplichtheid en protectie i.p.v. Het door de mens geidealiseerde drug die liefde genoemd wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Volgens de wetenschappers zou haat een te diep gevoel zijn voor dieren. Over liefde zijn er verschillende opvattingen maar er word eerder van instinct gesproken. (moederinstinct)
Gevoelens ontstaan door hormonen in het limbische system in de hersenen. Deze deel van de hersenen is er bij zoogdieren, vogels en ook reptilien.
Dus hebben dieren wel gevoelens. Er is angst, verdriet, onzekerheid, vreugde zelfs een soort van depressie. Sommige dieren zijn empatisch en kunnen op de gevoelens van anderen reageren, vooral bij dieren die in groepen leven.
De liefde van een hond naar zijn baas kan gewoon het sociale contact en intact hoeden van het roedel zijn waarin de baas het alpha dier is.
Dat er (sociaal niet seksueel) monogaam levende dieren zijn is eerder zeldzaam en word ook niet als liefde opgevat. In een sociale verband ben je sterker en zekerder dan alleen.
De "menselijkste" gevoelens worden primaten, dolfijnen en oliphanten toe geschreven.
Er word voortdurend onderzoek gedaan, maar een gevoel aantoonbaar te maken is moelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het aantoonbaar maken van dierlijke liefdevolle gevoelens,zeker deze eens zeer goed bekijken Hofwerke? : http://www.youtube.com/watch?v=_nkadPBEKFk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het bekeken (of ik het goed genoeg heb bekeken weet ik niet) en het is geweldig en ontroerend.
Ik heb nooit gezegt dat zo iets niet kan of niet bestaat.
Een roedelgenoot helpen of beschermen moet door de wetenschapper niet als teken van liefde worden beschouwt, dat is Er is heel veel bijzonders mogelijk.
Sorry dat mijn antwoord je niet beviel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste,het is niet gezegd of gedacht dat jouw antwoord me niet beviel,je hebt nu eenmaal meningen en meningen...
En dan heb je natuurlijk nog dit,heeft met roedel niks te maken...
http://www.youtube.com/watch?v=yRuHFYLeTQQ En dan is er ook nog dit...
Honden kennen ook schuld:
http://www.youtube.com/watch?v=QsNLLrLJ_1Q En honden,omdat zij ook schuld kennen en dus een goed en slecht geweten hebben kunnen ze ook liegen en iemand valselijk beschuldigen,en uiteindelijk toch schuld bekennen,kijk maar:
http://www.youtube.com/watchNR=1&v=_kLdO3EsECs&feature=endscreen En deze krijg je omdat het té gek voor woorden is:
http://www.youtube.com/watch?v=M3aonlKmW2A
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat tijdens de bewerking mijn Laptop plots uitviel werk de derde link helaas niet,daarom krijg je hem hier nog eens:
Het betreft honden,omdat zij ook schuld kennen en dus een goed en slecht geweten hebben kunnen ze ook liegen en iemand valselijk beschuldigen,en uiteindelijk toch schuld bekennen,kijk maar:
http://www.youtube.com/watch?v=_kLdO3EsECs&feature=endscreen&NR=1

Andere antwoorden (3)

er is voor zover ik weet geen echte liefde en haat. er zijn wel dieren die voor altijd bij elkaar blijven en niet zo snel een partner kiezen. en er zijn ook dieren die in groepen leven met een strikte rangorde, een paar voorbeelden zijn de japanse makaak en vooral de papegaai
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over dat aantoonbaar maken kan ik het volgende zeggen:
Een krokodil kan ook met haar bek een man
met één hap in twee bijten,maar die zelfde krokodil kan ook met haar bek,
haar jongen helpen uit het ei te komen, deze jongen in haar bek nemen,
en dan deze jongen naar het water dragen om ze dan daar los te laten,
en dat zonder ook maar één van haar jongen te bezeren.
Net om deze reden zal ook een Spitssnuit-schildpad haar eieren naast een Krokodillen Nest leggen en als ook deze eieren uitkomen dan zal de moederkrokodil de uitkomende schildpadjongen even voorzichtig in haar bek nemen en naar het water dragen om het vervolgens in het water los te laten.
En welke nestbewaker is er beter en sterker dan een krokodil???
Want het is toch wel al waargenomen dat een krokodil,
terwijl ze bezig was via haar bek haar jongen naar het water te dragen,
een klein jong schildpadje vond die hulpeloos spartelend op zijn rug lag en niet meer op kon, en hoewel ook deze krokodil in normale omstandigheden
elk schildpadje zou opeten, nam ze deze keer het schilpadje in haar grote bek,
liep met dat schildpadje in haar bek naar het water,
en liet het in het water vrij,want ook voor een krokodil geld de regel:
Zie ik een klein dier en het loopt of zwemt?
Eet het op.
Zie ik een klein dier en het licht hulpeloos op zijn rug te spartelen?
Help het dan.
Ik heb gezocht naar een eventuele link ter staving maar op Youtube vond ik er helaas geen.
Wel heb ik de reportage op TV gezien.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wel vond ik deze link: En ook daar komt dit ter sprake: Zie Bron:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja Ansuss. Een ander voorbeeld is de Koekoek die haar ei in het nest van een Karekiet legt en dat word door de Karekiet zonder meer aanvaard.
Maar dit vind ik eerder een minder mooi voorbeeld omdat daar de eerdere jongen eraan gaan en wel door de jonge Koekoek.
Maar weet dat dit enkel gebeurd omdat een Koekoek het niet aan kan een eigen nest te bouwen en zelf haar jongen groot de krijgen.
Zij heeft dus geen enkele andere keuze.
Vriendelijk bedank voor jouw mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De koekoek is denk ik een mooie vergelijking voor jouw schildpadvoorbeeld. Als de schildpad dit niet doet dan hebben haar jongen ook geen of minder kans op overleven. Net als bij de koekoek.
De reden dat dit kan gebeuren is helaas minder romantisch. De koekoek is een parasiterende vogel. Hij verdonkeremaant bij 10 tot 15 nesten een ei, en legt er één in de plaats wanneer de vogel weg is. Zo heeft de aanstaande pleegmoeder geen weet van het komende onheil. Het koekoeksjong komt vaak eerder uit het ei dan zijn nestgenoten en buit dit uit door alles wat zich in het nest bevindt naar buiten te gooien.
Over het helpen van het hulpeloze schildpadjong, sorry to burst your bubble maar het helpen van iets wat klein en hulpeloos is, is heel basaal in de hersenen opgenomen. Het kan natuurlijk ook gewoon verwarring zijn. Aangezien ze al schilpadjongen had, en deze er hetzelfde uit zag is dat niet zo'n gek idee.
Dat documentaire regisseurs het romantisch proberen te maken, is logisch want dat is lucratief. Helaas een beetje misleidend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net omdat de jonge Koekoek de Karekieten eieren en eventuele al bestaande jongen uit het nest kiepert gaat de vergelijking tussen de Jonge schildpad en de jonge koekoek helemaal niet op.
Te weten:De jonge schildpad dood geen jonge krokodillen.De moederschildpad legt haar ei niet in bij het krokodillen nest met de bedoeling haar ei te te laten bewaken door de moederkrokodil al doet de Krokodil dat onbewust.En het is gaan toeval dat de Krokodillen eieren en het schildpadden ei op het zelfde moment uitkomen.
En over dat romantiseren van de filmmakers of het door de moederkrokodil niet herkennen van een jonge schildpad die eigenlijk prooi zou moeten zijn? Hoe vaak is het in Afrika ondertussen al waargenomen dat een leeuwin een gazelle gedood heeft,en plots een kleine jonge gazellekalfje vind en dan besluit die Leeuwin zich over deze jonge gazelle te ontfermen,en dan verdedigd deze Leeuwin zelfs het kalfje tegen alle andere Leeuwen en Leeuwinnen uit de eigen groep en als de Leeuwin beseft dat dit kalfje niet bij haar kan drinken dan laat de Leeuwin toe dat het kalfje bij zijn eigen moeder mag gaan drinken waarna de Leeuwin het kalfje weer gaat halen zonder aan de moedergazelle te raken en die moedergazelle laat dit met een iets bang hart gebeuren omdat zij weet dat zowel zijzelf als ook haar jonge kalf bij deze Leeuwin relatief veilig is,net zoals er in het Afrikaanse dierenrijk alles relatief is daar vaar het over "veilig" gaat...Vragen:Waar is daar het niet herkennen van de Leeuwin naar het kalfje toe?En waar is daar het romantiseren van de filmmakers op zijn plaats? Conclusie: Deze dingen gebeuren echt en dit zeer bewust en daar komt wel iets méér dan enkel instink bij kijken...Ik schreef maar op wat ik al lang wist,en daarna zocht ik naar een mogelijke link,hier is de link over de Leeuwin en de gazelle,het echte verhaal: http://www.youtube.com/results?search_query=Lioness+takes+care+of+young+gazelle.&oq=Lioness+takes+care+of+young+gazelle.&gs_l=youtube-reduced.3..33i21.180520.180520.0.181255.1.1.0.0.0.0.110.110.0j1.1.0...0.0...1ac.2.-7-spim6JT4
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja,deze link: In dit verhaal gaat het over een Leeuwin en een Antilope.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een voorbeeld: Boomluipaarden jagen en eten voornamelijk Bavianen,dit is een Luipaard die zich over een jonge Baviaan ontfermt,waar is dus daar een niet herkennen van de prooi aan?
http://www.youtube.com/watch?v=NdlupLaD3bk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fear enough. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
myrdhin? Ik dank u.
Dieren kennen genegenheid en zelfs verliefdheid maar niet zozeer haat.
Wat wij als haat ervaren is bij dieren een angstreactie op basis van instinct en/of trauma.
Ik durf te zeggen dat dieren niet haten en mensen zouden dat van dieren kunnen leren.
Haat is een vorm van diepe minachting en daar hebben dieren geen last van.
Hun verliefdheid en trouw lijken dezelfde mechanismen te hebben als bij de mens maar veel bassaler, stoffen als dopamine, serotonine en endorfinen spelen ook in het dierenrijk een belangrijke rol.

Zo fokken we al meer dan 25 jaar rashondjes, die ik -als ze nog heel klein zijn - in huis in mijn borstzakje draag, ze vinden dat heel fijn.

Als ik ze na soms wel 15 jaar terug zie, herkennen ze (alhoewel de bazen zeggen dat ze zeer eenkennig zijn) me op flinke afstand en tonen intens hun genegenheid.

Wat je er bij een dier in stopt komt er meestal (zoniet, altijd) weer uit en tijd blijkt in mijn ervaring geen rol te spelen.
Blijkbaar is die prille jeugdervaring van koestering zeer belangrijk bij dieren.
Bij mensen zal ook dat wel niet veel anders zijn!!

Dieren hebben echter geen verborgen agenda en ze zijn meer puur in hun uiting dan wij mensen. Mogelijk kan daarom een mens haten en een dier niet.
Bij mensen ligt haat en liefde zelfs vlak bij elkaar , net als genialiteit en krankzinnigheid.

Soms zijn dieren te benijden, als reincarnatie zou bestaan, kom ik het liefs als hond terug bij mijn vrouw, ik heb dan een luizenleven.........

Wel is mijn ervaring dat wat dieren aan verstand missen , hebben ze meer in het aanvoelen van iemands intentie en hebben ze ver voor ik zie wat de catch is mij al willen beschermen tegen personen die later (soms veel later) foute bedoelingen bleken te hebben.

Onderschat dus nooit het (voor)gevoel van dieren, ze zijn niet berekenend maar hen ontgaat vrijwel niets.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie reacties