hoever speelt liefde en haat een rol in het dierenrijk?

mensen worden gestuurd door emoties. Het instinct daartegen steeds minder.
Welke dieren kunnen ook intense liefde en haat voelen? Of is alleen sprake van instinct? En liefde een gevoel van verplichtheid en protectie i.p.v. Het door de mens geidealiseerde drug die liefde genoemd wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dieren kennen genegenheid en zelfs verliefdheid maar niet zozeer haat. Wat wij als haat ervaren is bij dieren een angstreactie op basis van instinct en/of trauma. Ik durf te zeggen dat dieren niet haten en mensen zouden dat van dieren kunnen leren. Haat is een vorm van diepe minachting en daar hebben dieren geen last van. Hun verliefdheid en trouw lijken dezelfde mechanismen te hebben als bij de mens maar veel bassaler, stoffen als dopamine, serotonine en endorfinen spelen ook in het dierenrijk een belangrijke rol. Zo fokken we al meer dan 25 jaar rashondjes, die ik -als ze nog heel klein zijn - in huis in mijn borstzakje draag, ze vinden dat heel fijn. Als ik ze na soms wel 15 jaar terug zie, herkennen ze (alhoewel de bazen zeggen dat ze zeer eenkennig zijn) me op flinke afstand en tonen intens hun genegenheid. Wat je er bij een dier in stopt komt er meestal (zoniet, altijd) weer uit en tijd blijkt in mijn ervaring geen rol te spelen. Blijkbaar is die prille jeugdervaring van koestering zeer belangrijk bij dieren. Bij mensen zal ook dat wel niet veel anders zijn!! Dieren hebben echter geen verborgen agenda en ze zijn meer puur in hun uiting dan wij mensen. Mogelijk kan daarom een mens haten en een dier niet. Bij mensen ligt haat en liefde zelfs vlak bij elkaar , net als genialiteit en krankzinnigheid. Soms zijn dieren te benijden, als reincarnatie zou bestaan, kom ik het liefs als hond terug bij mijn vrouw, ik heb dan een luizenleven......... Wel is mijn ervaring dat wat dieren aan verstand missen , hebben ze meer in het aanvoelen van iemands intentie en hebben ze ver voor ik zie wat de catch is mij al willen beschermen tegen personen die later (soms veel later) foute bedoelingen bleken te hebben. Onderschat dus nooit het (voor)gevoel van dieren, ze zijn niet berekenend maar hen ontgaat vrijwel niets. Toegevoegd na 3 minuten: Zie reacties

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100