Is het toeval dat de geslachtstekens op geslachtsdelen lijken?

Ik had werkelijk geen idee waar ik deze tussen moest plaatsen... Excuus als hij verkeerd staat. Zocht naar iets als 'het menselijk lichaam' maar dat is er helaas niet.

Ik bedoel gewoon de universele geslachtstekebs. Voor een man is dat een bolletje met een pijltje, wat me aan een opgerichte penis doet denken. Voor een vrouw is dit een bolletje met plusje eronder, wat me erg aan een clitoris en vagina doet denken. Is dit toeval of...??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Manteken is pijl en boog= jager.
Vrouwteken is spiegel= ijdelheid.
Allemaal erg ouderwets en vind jouw uitleg leuker maar zo heb ik het lang geleden op school geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is zeker geen toeval, het help de mensen om de betekenis te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon toeval.

De tekens zijn afgeleid van Venus en Mars. De planeet en godin van de liefde (haar symbool) en de planeet en god van de oorlog (het teken stelt een schild voor met pijl)

Met een beetje fantasie kun je met beide tekens alle kanten op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Je hebt vast gelijk, LiADElION, maar is de volgorde niet andersom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Venus is afgeleid van de planeet Venus en van de godin Venus. (godin is vrouwelijk)
Mars is het teken van de man, afgeleid van de planeer Mars en Mars, de god van de oorlog. (god is mannelijk)
Bedoelde je dat met andersom?
Pijltje naar boven = man / Mars.
Kruisje naar beneden = vrouw / Venus
Kruisje naar beneden en dakje op de cirkel = hermafrodiet / Mercurius.

De oorsprong ligt in de planeten, wetenschap, zoologie en botanie, en uiteindelijk is het een algemeen aanvaard teken geworden welke iedereen kent.

Het bijbehorende verhaal luidt zo (zie bijgevoegde afbeeldingen voor een duidelijker beeld):

"Tekens die de Babyloniërs gebruikt hadden om planeten mee aan te duiden in hun in bakstenen aangemaakte verslagen van hun astronomische waarnemingen. Een eenvoudig en praktisch systeem waar al gauw extra waarden werden aan toegekend om zo ook voor andere domeinen inzetbaar te zijn.

Zo kreeg de zon het goud mee, de Maan het zilver, Mars kreeg ijzer vanwege de overeenkomst met de kleur dat het metaal afgeeft als het roest, Venus krijgt vanwege haar zachtaardig karakter ook een minder hard erts dan voor de Zon of Mars met name koper en Saturnus krijgt lood toebedeeld.

Een gebruik waar de Zweed Carl Linnaeus zich in 1751 op zal inspireren om zijn classificatie van planten zo efficiënt mogelijk te laten verlopen door de tekens van mars (man), venus (vrouw) en mercury (hybride) als geslachts aanduidende tekens te gaan gebruiken. Dat laatste teken is sindsien vervangen geworden door een "X".

Die door hun gebruiksgemak al snel algemeen aanvaarde tekens waren in zoologie en botanie. Om zich later over andere takken van de wetenschap te verspreiden en ook bij het grote publiek gekend te worden.

De symbolen zelf zijn afkomstig van afkortingen voor de goden van deze planeten. Zo gingen Kronos = Saturnus, Zeus = Jupiter, Thouros = Mars, Phosphoros = Venus en Stilbon = Mercury het symbool bepalen. Zoals je iets duidelijker op de afbeelding hierboven kan zien.

Een jaar na het overlijden van Linnaeus werd de toekomstige chemist Berzelius geboren. Die tal van jaren later een eigen, van de gekende symbolen losstaand, systeem ontwikkelde.

Dat nu door chemisten gebruikt wordt om op een verstaanbare wijze met mekaar te kunnen communiceren. Waardoor de cirkel van het enten van betekenissen op bestaande en gekende symbolen doorbroken geraakt. "

Toegevoegd na 48 seconden:
Bijgevoegde afbeeldingen zijn bedoeld om bovenstaand te verduidelijken.