waarom postduiven altijd lossen in het zuiden en nooit in het oosten of noorden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
7.2K
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik ben gelukkig niet thuis in die zgn sport, maar ik meen dat er ook lossingen in Duitsland en Polen plaatsvinden?

Het beste antwoord

Je vraag is een veronderstelling die niet geheel juist is.

Er worden wel degelijk wedvluchten georganiseerd uit het Noorden en Oosten, MAAR het is gebruikelijk dit vanuit het Zuidwesten te doen. Vierwindstrekenvluchtjes zijn hier een voorbeeld van. Nog een voorbeeld is het jaar waarin de vogelgriep heerste. Toen vlogen we wedvluchten zelfs vanuit Passau omdat Frankrijk postduiven onder vogels rekende terwijl ze eigenlijk onder pluimvee vallen en geen vogelgriep kunnen krijgen.

De redenen zijn echter allemaal van praktische aard en hebben niets te maken met de capaciteiten van een postduif, die kan vanuit elke richting huiswaarts vliegen.

Het oosten is vanwege de redenen van heuvelachtig terrein en (deels) het verbod voor vrachtwagens om in het weekend te rijden, wat extra kosten met zich meebrengt. Dit komt bij sommige vluchten voor.

Het noorden is niet handig vanwege de beperkte afstand over land.

Het zuidwesten is ideaal, er worden vluchten gevlogen van 60km tot 1200km. Hangt een beetje af van de plaats waar de liefhebber woont.

Duivensport is een mooie en ontspannende hobby voor jong en oud.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Een min voor je laatste zin wijnstein. Voor de vogels zelf is het een minder mooie hobby. De liefde voor de vogels is vaak ver te zoeken, uitzonderingen daargelaten.
Wat mij betreft zou het per direct verboden mogen worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zal ik wel de uitzondering zijn.
Rieneke1
8 jaar geleden
Dat zou kunnen wijnstein. Ik werk op een vogelopvang, en wij krijgen de postduiven binnen, uitgemergeld en/of gewond. De eigenaren hebben geen interesse in en nemen geen verantwoording voor deze vogels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar zie je dan wel alleen de uitzonderlijke gevallen die niet thuis geraakten door wat voor reden dan ook. Ik laat elke duif ophalen door een koeriersdienst die gespecialiseerd is in postduiven en deze dezelfde dag nog bij mij thuis brengt. Zodat ik ze snel weer op de juiste wijze kan verzorgen en ze weer opknappen en bij hun partner zijn. Helaas zijn er ook mensen die dat niet doen door wat voor reden dan ook (meestal financieel). Ik ben het volledig met je eens dat het niet zo hoort en de NPO straft deze liefhebbers indien zij zich niet gedragen zoals dat hoort bij de zorgplicht voor de duifjes. Maak er maar melding van in voorkomend geval. Mbt je min: duivensport is meer dan alleen wedvluchten, het is dagelijks tot in perfectie verzorgen van je duifjes en met deze een leuke band opbouwen. Als ik naar de supermarkt fiets en de duifjes zijn los, dan vliegen ze me na en wachten tot ik weer terug naar huis fiets. Ieder zijn mening, maar naar mijn beleving beleven de duifjes er veel plezier aan, samen met mij de liefhebber. Ik ben er zeker van dat menig dierenliefhebber de dieren niet zo verzorgt zoals dat hier gebeurd. Er zijn heel veel vooroordelen, en dat is geen probleem.
Rieneke1
8 jaar geleden
Wijnstein, ik ben blij te lezen dat jij met zoveel plezier en liefde voor je duifjes zorgt, zo hoort het!
En duifjes worden erg onderschat en verguisd: het zijn leuke slimme vogels. Helaas is het beeld wat ik je schets bij ons geen uitzondering, maar regel, en melden beginnen we niet eens aan. We nemen via de ringregistratie contact op, en daar laten we het bij, we hebben het, zeker in de zomer, te druk om de eigenaren achter de kont te zitten. Dus in mijn geval geen vooroordeel, maar 21 jaar praktijkervaring helaas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen commentaar. Dit lijkt mij `t beste antwoord.

Andere antwoorden (1)

Ik heb dat ooit eens aan een duivensporter gevraagd dat schijnt te maken te hebben met het vliegen over zeewater, duiven drinken onderweg uit meren enz en dat zouden ze dus ook doen als ze over zee vliegen. zoutwater is geen drinkwater.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat er nooit uit het oosten gevlogen werd heeft te maken met het Oostblok, de duiven konden niet verder dan Helmstedt gelost worden en dat is hemelsbreed niet zo ver dat je van een lange afstand kunt spreken