Ik vermoed van wel... Als een mier zulke gewichten rondsleept zouden ze wel eens net zo sterk kunnen zijn als een vlinder.. De vlinder is het dier met de sterkste spier, de vliegspieren zijn kampioen-sterk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt natuurlijk aan het soort mier (maar liefst 6000 soorten wereldwijd) en het soort spin, maar over het algemeen is de mier een ontzettend wijs en sterk insect. Niet voor niets bestaat het gezegde: zo sterk als een mier.

De natuurlijke vijanden van de in bruine wegmier (de voor ons bekende mier) zijn de mierenleeuw (de larve van een soort wesp), vogels en hagedissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zo sterk als een mier"? Nog nooit van gehoord. Volgens mij is het: Zo sterk als een paard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was toch zo sterk als een beer? Beresterk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar ook de mier kom ik vaak tegen in het gezegde "zo sterk als...".
Overigens kom ik ook "zo ijverig als een mier" vaak tegen.
Ligt er een beetje aan welke mier met welke spin je vergelijkt.
De gewone nederlandse "huis-tuin-en-keuken-mier" zal het afleggen tegen een vogelspin.
Maar er zullen zeker mieren zijn die gehakt maken van andere kleinere spinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sterk in de zin van hoeveel ze kunnen verplaatsen denk ik dat de mier het sterkst is, zeker als je het terug herelid naar het lichaamsgewicht van de mier. Sterk n de zin van vechten denk ik dat de spin zal winnen van een mier, echter de oorsprong van de kracht van de mier zit um in het collectief. De mieren werken in groep en zullen dus daarom weer sterker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kwestie is natuurlijk wat relatief het sterkst is. Kracht tov lichaamsgewicht. Voor zover ik weet staat de mier bovenaan dat lijstje.

Toegevoegd op 13-05-2009 13:40:34
hmm.....dat lijkt dus wel mee te vallen:

ï Rhinoceros beetle: 85 times its weight
ï Ant: 50 times its weight
ï Humans: about 1 times its weight
ï Camel: 50% its weight
ï Elephant: 25% its weight

Olifanten zijn in ieder geval mietjes, zoveel is duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mier heeft een nogal sterk pantser, dus bij een gevecht zou de spin moeite kunnen hebben de mier te verslaan. Maar er zijn zoveel soorten mieren en spinnen, dat ik me afvraag of er wel een eenduidig antwoord bestaat.