Waarom tonen katten op latere leeftijd geen interesse meer in hun spiegelbeeld?

Als ze voor de eerste keer hun spiegelbeeld zien, reageren ze hier heel fel op en krijgen ze een dikke staart. Als je ze later in hun leven voor de spiegel zet, reageren ze helemaal niet meer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Dat geldt niet voor alle katjes hoor, sommige exemplaren zijn totaal niet geinteresseerd in hun spiegelbeeld, of ze die nu voor het eerst zien of niet.

Voor jonge katjes die zich in eerste instantie een hoedje schrikken, is het daarna erg interessant en leuk. Katten zijn echter uitstekend in staat te leren.
Na verloop van tijd is het onvoorspelbare eraf, en zien ze de zin van het uitdagen van hun spiegelbeeld niet meer zo in.
Ook heeft een spiegelbeeld geen interessant uitdagende geur, dus ook wat dit betreft is de pret er snel af.

Wat ook meespeelt is dat jongere katten voor elk verzetje te porren zijn, terwijl oudere katten het vaak snel goed vinden en liever een tukje doen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Stephen Budiansky zegt in zijn boek "Het karakter van katten "hier het volgende over: Katten bejegenen hun spiegelbeeld aanvankelijk als een vijandelijke indringer, en leren vervolgens vrij snel om het volstrekt te negeren als het niet reageert als een normale kat.
(Soms kijken ze achter de spiegel alsof ze verwachten de kat die ze zagen daar te kunnen vangen).
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo simpel kan het dus zijn, logisch antwoord +.