Waarom is het belangrijk om te eten, als je toch al veel vet hebt (voor verbranding/energie)?

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit ben ik niet van plan, ik ben van de '6 x per dag wat eten'. Vroeg het me gewoon af =)

Toegevoegd na 33 minuten:
(niet aan vitamine etc. denkende, die je kunt vervangen door pillen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Met name de hersenen hebben glucose nodig. Als je helemaal niet meer eet schieten je vetreserves tekort om het lichaam van brandstof te voorzien. Dan worden ook de spieren aangesproken om tot brandstof te worden verwerkt. Dat is precies wat er bij langduriger vasten of een hongerstaking gebeurt maar ook bij crashdiëten.

Een ander effect van niet, veel te weinig of niet frequent genoeg eten is dat je stofwisseling op een laag pitje gaat werken, waardoor voedsel zoveel mogelijk in lichaamsvet wordt omgezet zodra je weer normaal gaat eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Er wordt altijd wel wat als brandstof gebruikt maar bij tekorten gaat het lichaam daar uiterst zuinig mee om. Je zou dus met enig recht kunnen stellen dat je dik wordt van te weinig eten.

Andere antwoorden (6)

Volgens mij omdat je later dan nog meer honger krijgt en dan meer eet=dikker wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar de vraagsteller op doelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit zo?
Als je niks eet werkt je stofwisseling minder goed, waardoor je minder calorieën verbrandt. Dit leidt ertoe dat je weinig afvalt.

Door kleine porties eten over de dag te verdelen blijft je stofwisseling goed doorgaan, waardoor je meer calorieën verbrandt en je dus ook meer afvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt niet alleen energie uit je eten, onder andere vitamine, eiwitten , aminozuren en andere stoffen die je lichaam niet zelf kan maken, maar wel nodig heeft, moet je eten.

Overigens zijn een aantal delen van je spijsverteringsstelsel ook afgestemd op de hoeveelheid eten die je eet. Je zou er best last van kunnen krijgen als je dit drastisch veranderd. Ik heb mij wel eens laten vertellen dat mensen die uitgehongerd waren in concentratie kampen, stierven omdat ze daarna teveel aten. Maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders staat je een tragische dood te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verbranden van je eigen vet zal nooit zoveel energie opleveren. Je kan er maximaal 2 weken op teren, maar na een dag niet eten merk je al dat je energieloos, prikkelbaarder, lagere weerstand, geen concentratie meer hebt en futloos bent. Dit zal met de dag erger worden zolang je niet eet.

Ook kunnen zelfs spieren verbrand worden als je lang genoeg niet eet. Sommige mensen die heel strikt en fout diëten kan dit overkomen. Op langer termijn (binnen twee weken, want daarna ben je dood XD) kan je dus je lichaam tijdelijk of permanent een klein beetje beschadigen, omdat je lichaam zoiets niet gewend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder koolhydraten in het dieet kan de citroenzuurcyclus niet doordraaien. Het eindproduct wordt aceton. Ketose wordt als een gevaarlijke toestand beschouwd door doktoren, hoewel mensen als inuit en poolreizigers permanent in deze toestand zijn. Het vergt wat aanpassing van het lichaam en de hersenen, maar het is niet zo dat na twee weken vasten voor het leven gevreesd hoeft te worden bij voldoende lichaamsvet en spiermassa. Ik schat dat je 2 a 3 kg vet per week verbrandt. Spiermassa bevat erg weinig energie, dus als het vet op is heb je 10 tot 15 kg spiermassa per week nodig voor de stofwisseling. (bij een 50% van onderhoud dieet verlies je een kg vet per week en spieren bevatten 5 keer meer water dan vet).