Is het proces van bevruchting naar geboorte een versnelde weergave van de evolutie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Nee, die theorie is verouderd. Ernst Haeckel, die de theorie eind 19e eeuw verspreidde, maakte prachtige tekeningen van embryo's die zogenaamd alle fases van de evolutie van hele eenvoudige dieren naar de mens zouden beschrijven.

Hij heeft zelf ingezien dat de theorie niet klopte en zijn tekeningen van embryo's met kieuwen daarna opnieuw getekend, zonder sporen van 'evolutie' in het klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi om te weten, vroeg mij ook af hoe het zit doordat het poces van bevruchting tot de geboorte zoveel gelijkenissen lijkt te hebben met evolutie.
Nee.
Het is wel een poosje serieus gedacht en onderzocht, met name door de zoöloog Ernst Haeckel, maar de door hem beschreven verschillende dierlijke ´stadia´ die de evolutie zouden nabootsen / bewijzen, zijn toch wel ettelijke stappen te ver.