Welke omgevingsfactoren triggeren krolsheid bij een poes?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Rieneke1
9 jaar geleden
Een belangrijke factor is de aanwezigheid van een baasje die het nut van castratie niet inziet.

Het beste antwoord

Zeer waarschijnlijk spelen hier net als bij een heel aantal andere dieren ( varken, schaap etc ) de daglicht lengte en de temperatuur in mee.
Over het algemeen probeert de natuur zo weinig mogelijk te verspillen.

Stel dat een poes in het late najaar krols zou worden en in de winter jongen zou krijgen, dan is de kans op overleven veel kleiner dan in voorjaar /zomer.
Jongen in de winter krijgen moet je dus zien als verspilling van energie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Jouw argument dat de overlevingskansen beter zijn in voorjaar en zomer lijkt me juist. Maar dat de natuur zo weinig mogelijk verspilt is echt niet waar hoor. Denk maar aan kikkervisjes, zaden van planten of spermacellen. Slechts enkele worden volwassen of leiden tot een nieuwe plant of dier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bij kikkervisjes komt dat oa doordat de kans in water op bevruchting klein is, en de kans om opgegeten te worden erg groot. Om de soort in stand te houden moeten er dus veel geboren worden. Voor sperma idem dito, lang niet alle cellen zullen de plek van bestemming bereiken, om nog voldoende sterk aan de bevruchting te kunnen beginnen, moet je dus met miljarden starten. zaden idem, veel zaad valt op een plek waar het niet tot wasdom komt, op steen of waar dan ook. de natuur produceert dus voldoende om de soort in stand te houden maar niet overmatig.