Zou je apen kunnen leren paardrijden?

Zijn apen slim genoeg om andere dieren te kunne sturen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee. Die hebben de intellectuele ontwikkeling nirt (ik schuw het woord intelligentie want dat is zo moeilijk te definiëren) om te kunnen snappen waar het voor dient. Ze zullen het eerder zien als een soort klimapparaat of prooi/(juist roof) dier dat ze of aan moeten vallen of juist voor vluchten.

Het zijn toch tenslotte dieren.

Apen kunnen wel gereedschappen gebruiken (ik neem aan dat dit de aanleiding is voor de vraag) maar alleen de meest simpele zoals kleine steekinstrumenten en stenen ed en de functies zijn ook vrij simpel zoals - steken, slaan, gooien, voetsteun, klimapparaat etc. Complexe gereedschappen of functies kunnen ze niet begrijpen.

We zijn NIET van de apen geëvolueerd, eerder van een soort gezamenlijke voorouder. Oftewel zij hebben zich anders ontwikkeld - fysiek en natuurlijk, en wij intellectueel en moreel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als apen slim genoeg zijn om te leren communiceren met de mens (dat dit kan is bewezen) dan kunnen ze zeker leren paardrijden. Onderzoek bewijst immers dat apen intelligente dieren zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En toch heeft zo'n beetje ieder onderzoek en experiment tot nu toe met apen het tegenovergestelde bewezen oftewel dat ze geen ingewikkelde functies kunnen begrijpen. Communiceren is geen complexe functie, dat doen apen al vanaf het begin om te overleven, het is basisevolutie. Ze communiceren met elkaar dmv gebaren en apentaal. Dat ze een stap verder gaan met mensen is dan voorstelbaar. En bovendien zelfs dan praten ze niet in onze taal want ze hebben geen stembanden maar ze blijven gebaren en keelgeluiden maken. Wat jij nu beschrijft dus is geen weerleg van mijn punt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paardrijden is veel te complex voor apen. Het is niet alleen stil blijven zitten op een paard, maar met alles rekening houden zoals obstakels, constant zaken inschatten en beslissingen nemen. Dan moet je tijdens dat complex gebeuren het paard nog kennen en weten wat er in omgaat op ieder moment. Als een aap zou kunnen leren paardrijden, kan het ook leren autorijden. Dus onmogelijk.

Andere antwoorden (1)

Zuiver technisch gezien: ja.
In het circus rijden apen met gemak rondjes door de piste op een paard.
De prestatie zit hem echter uitsluitend in het niet van het paard vallen of springen.
Besturen is er niet bij.
Een aap zal nooit op een paard klimmen met de bedoeling om het als vervoermiddel te gebruiken zoals de mens dat doet.
Mogelijk heeft de aap er lol in om het paard te beklimmen, en mogelijk gaat het paard ook nog uit eigen beweging of uit gewoonte lopen, maar de aap heeft geen idee waar de reis naar toe gaat. Het is hoogstens een spelletje.