Hoe bereken je de simpson?

Als je bijvoorbeeld 6 individuen hebt en 4 verschillende soorten:
soort een 3 individuen en de rest van de soorten bestaand uit 1 individu.
De Pi is van het eerste soort is dan 0,5 en dan moet hij tot x^2 maar dan kom ik uit op 0,25 en bij de overige 3 op 0,0277 maar bij het antwoord staat dat de simpson in totaal 3 moet zijn. Dus ik doe iets fout maar ik weet niet wat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee hoor, gewoon de vier gekwadrateerde kansen optellen. Uitkomst ca 0.31 = D. Altijd tussen 0 en 1, dichter bij 0,meer diversiteit.

Toegevoegd na 5 minuten:
D=0.2777, 1/4 + 3/36

Toegevoegd na 16 minuten:
Nu zie ik het pas, 1/4 + 3/36 = 1/3.
Waarschijnlijk bedoelen ze met de Simpson dus 1/D. De bron die ik gebruikte rekent gewoon D uit.