Tegen hoeveel ziektes kan je je inenten of Is de capaciteit van het immuunsysteem beperkend??

Is de capaciteit van het immuunsysteem beperkt? Stel dat er duizend vaccins ter beschikking zijn. Zou je die allemaal kunnen toedienen of moet je zuinig kiezen om het nuttige aantal niet te overschrijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Het immuunsysteem is niet beperkt. We zijn als volwassenen al immuun voor duizenden ziektes waar we in ons leven al mee in contact zijn geweest. Dit is de reden dat de indianen na de ontdekking van Amerika in grote getale stierven aan voor ons onschuldige virussen. Het is wel zo dat als het lichaam in contact komt met een nieuw virus en je immuunsysteem daarop reageert, je dat wel energie kost. Je kunt je dan even iets minder goed voelen. Het toedienen van duizenden vaccins in een keer lijkt daarom niet verstandig. Waarschijnlijk wordt je lichaam bij deze massale aanval zo verzwakt, dat je ziek zult worden van een of meer virussen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord (plusje). Minnetjes zetten zonder ze toe te lichten zou verboden moeten worden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je. Ik denk dat het iemand is geweest die principiële bezwaren heeft tegen inenten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De andere aantwoord is natuurlijk ook goed en aanvullend. Maar de uwe is iets duidelijker en beknopter.

Andere antwoorden (1)

Bij een vaccinatie worden deeltjes van een ziekte verwekker of de verzwakte verwekker zelf ingespoten.
Daarnaast zitten in het vaccin nog hulpstoffen , conserveermiddelen en boosters .
Inmiddels is de kwalijkste, thiomersal, verbannen, een kwikethylverbinding.
Toch is een vaccinatie een redelijk zware aanslag op je lichaam, mede door de booster, deze zetten je immuunsysteem meer op scherp.
Het aantal vaccinaties welke je in een keer kunt hebben is daarom beperkt.
Het immuunsysteem zelf echter kan miljoenen pathogene en hun mutant en opslaan, daar is haast geen grens aan .
Mede daarom isHIV gevaarlijk, het komt in een keer met miljoenen mutanten naar binnen en overbelast ons immuunsysteem, maar dat is ook de reden dat een forse infectie met dit virus pas tot ziekte leidt.
Overigens is sowieso een flink aantal ziektekiemen nodig om je aan te steken, witte bloedcellen ruimen een beperkt aantal pathogenen op, zolang het om microorganismen gaat, bij virussen moet inactiveren veroorzaakt worden door
Immunoglobulinen, omdat virussen geen micro organismen zijn en ons eigen reproductiesysteem gebruikt om zich te vermeerderen.
De sterkst beperkende factor in het aantal vaccinaties in een keer is dus de hoeveelheid en samenstelling van het vaccin.