Wat is het effect van een hoger CO2 gehalte voor het metabolisme van de mens zelf?

Er is veel te doen omtrent de kwestie dat te veel CO2 de aarde opwarmt en de zeespiegels stijgen.
Maar wat heeft een hoger CO2 gehalte voor invloed op bijv. de ademhaling en metabolisme van de mens. Hoe hoog mag bijv. de CO2 stijgen vooraleer mensen last krijgen van een te lage ph waarde van het bloed of een te verzadigde lucht met CO2 zodat we ons eigen afvalprodukt CO2 niet meer kwijt kunnen? Of zijn die normen veel hoger?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Erna55
8 jaar geleden
Het wereldwijd gemiddelde aan CO2 is 0.038 volume% .
Tot 0,5 % is voor een mens goed verdraagbaar. 2% is kortstondig verdraagbaar. De angst voor verkeerde pH waarden van bloed worden door niet- wetenschappers aangehaald. Daarover kun je bij "Skepsis" voldoende informatie vinden.
tinus1969
8 jaar geleden
@Erna55, dit klopt niet.
'Teveel CO2 is wel degelijk giftig, oa. doordat het acidose (lagere pH van bloed) veroorzaakt.

Antwoorden (1)

Schadelijke effecten van CO2 bij inademen zijn hartkloppingen, ademnood, duizeligheid, hoofdpijn, zwaktegevoel en in ernstige gevallen bewusteloosheid. Allemaal symptomen die samenhangen met het verschijnsel verstikking. Het CO2 verdringt de zuurstof en dat geeft de grootste acute problemen. De wettelijke grenswaarde, waarbij op lange termijn en bij regelmatige blootstelling geen schadelijke effecten op de mens te verwachten zijn ligt op 9000 mg per m3 lucht. Dit komt bij een soortelijke massa van lucht van 1,29 kg/m3 neer op een percentage in de lucht van 0,69 %. Momenteel bevat de buitenlucht 0,04 % CO2. De concentratie zal dus nog enorm moeten stijgen voor we de genoemde effecten gaan ervaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zeer juist Maarten, + van mij.
tinus1969
8 jaar geleden
Het probleem is niet dat CO2 zuurstof verdringt, maar dat onze ademhaling primair wordt gereguleerd door (meting van) de hoeveelheid CO2. Dit is bv ook het probleem voor duikers en ruimtevaarders; dat de lucht in bv een ruimtestation (zonder behandeling) steeds minder zuurstof bevat is nauwelijks een probleem (we overleven ook op een paar km boven zeeniveau), maar dat de hoeveelheid CO2 toeneemt wél. Zie voor een beeldende beschrijving het verhaal/boek 'The Martian' van Andy Weir.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt dat zelf ervaren door een poosje je adem in te houden. Als je dat niet meer volhoudt is het eerste wat je doet niet diep inademen maar diep uitademen omdat je je dringend van CO2 moet ontdoen. Maar het is waarschijnlijk dat we dit probleem bij stijging van de hoeveelheid ingeademde CO2 uit de lucht eenvoudig oplossen door wat dieper uit te ademen voor ons bloed gaat verzuren door een overmaat aan CO2.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tinus1969, ik denk dat je even 'de CO2 mist' in gaat. Bij duikers, ruimtevaarders gaat het over gesloten ruimten, waarbij we door onze eigen ademhaling CO2 brengen in de lucht en tegelijkertijd zuurstof verbruiken. De meting gebeurt NIET vanuit de CO2, ons lichaam is onvoldoende gevoelig daarvoor, maar door de zuurstof die in die koolstof...DIOXIDE wordt omgezet in een binding die niet meer beschikbaar want CO2 omzetten naar CO2 geeft het bijzonder gevaarlijke en dodelijke koolstofmonoxide (bijv. CO2 over kolen blazen, zorgt voor het effect waarbij doden vallen door koolstofmonoxidevergiftiging, zegge een onvolledige verbranding ook). Heel goed dat MaartenVerrips nogmaals de pure wetenschappelijke WAANZIN haalt dat een CO2 verhoging tot zelfs 0,10% helemaal NIET problematisch kan zijn voor de mens. Je verwijzing naar grotere hoogte is ook opnieuw het zuurstofgehalte dat daalt en dus hebben we wel degelijk zelf ook 'verbrandingsproblemen'. Meer nog, zo'n hoogtekuur is schitterend en in januari ga ik opnieuw weer met mijn hond proberen 20 km te lopen heen en terug op een berg van meer dan 2000 meter in Bulgarije (zo'n 70 km van Sofia). In Sofia is trouwens het meeste fijne stof, maar minder CO2 dan in andere gebieden, terwijl er geen enkele vuile industrie is. Dat komt door de veel grotere windstilte dorodat Sofia omringd is door hoge bergen (en daardoor ook heel oude gewoonten en taal kon handhaven). Ook je stelling dat ons lichaam CO2 kwijt moet bij lang adem inhouden is totaal fout. Ik zwem tot 48 meter onder water (haalde nooit die 50 meter, jammer genoeg, ik stik op het einde) en dat is helemaal NIET omdat ik teveel CO2 kwijt moet, maar omdat ik NIEUWE zuurstof nodig heb! Die zuurstof blijft de essentie om met de verbrande koolhydraten uit ons lichaam een verbinding te maken met die zuurstof. Natuurlijk moet je een uitlaat hebben, maar het is de inlaat die hier telt: zuurstof en niet CO2!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen moment gesuggereerd dat je zonder zuurstof kunt, alleen dat je langer zonder zuurstof kunt dan met kooldioxide.
tinus1969
8 jaar geleden
@VANBELLEJean, de meting in je lijf gebeurt wel obv CO2, en zoals gezegd kun je makkelijk met lagere zuurstofspanning toe (Tibetanen doen niet anders). De rest van wat je schrijft is gewoon langdradig irrelevant.