Zuurstoftekort door trainen, is dat niet slecht?

Misschien is dit een rare vraag, maar ik stel hem toch maar.

Otto Warburg won ooit de Nobelprijs vanwege zijn onderzoek naar de oorzaak van kanker. De primaire oorzaak van kanker is een zuurstoftekort op celniveau.

Nu vraag ik me af, tijdens het fitnessen en erna(het afterburn effect) heeft je lichaam ook een zuurstoftekort. Het kost je lichaam dan een aanzienlijke hoeveelheid energie om dat zuurstoftekort weer aan te vullen, en door het verbruik van die energie verlies je dus vet, omdat die energie ook uit vet gehaald wordt.

Maar, de vraag is nu;

Wat is het verschil tussen een zuurstoftekort dat je hebt na intensieve krachttraining, en het zuurstoftekort op celniveau(wat bijv. veroorzaakt wordt door vet eten en waar je dus kanker van kunt krijgen)?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ter verduidelijking;

Krachttraining/fitness wordt namelijk gezien als iets wat gezond is, en kanker uiteraard niet. Maar bij beide is een zuurstoftekort aanwezig. Hoe is dit te verklaren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

De oorzaak van kanker is beschadigd DNA. Dit beschrijft de opbouw van een cel en zijn gedrag. Onder dit gedrag valt
Normaal lukt het het lichaam om DNA te repareren maar als het DNA teveel beschadigingen heeft met de instructie 'celdelen maar' dan heb je kanker.