Hoe komt het dat als je niest, dit meestal 3x achter elkaar gebeurt?

Niet altijd, dat weet ik, maar meestal nies ik 3x en dan ineens houdt het op. Waarom niet 1, 2 of 5 x? Is dat toeval of is hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Antwoorden (6)

Ik nies meestal 2 of 3 keer. Ze zeggen dat je bij 3 x niezen mooi weer krijgt, maar dat is nog niet zo vaak uitgekomen bij mij. Misschien dat je na 3 x niezen je neus ontdaan hebt van bv stof of het geen waar door je aan het niezen kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik nies altijd maar 1 keer, een vriendin van me vaak wel 7 tot 10 keer! Er bestaat een syndroom waarbij het enige verschijnsel oncontroleerbare niesaanvallen zijn, misschien heb je hier last van?
http://en.wikipedia.org/wiki/Snatiation

Hiernaast is het zo dat de nies een reflex is waarbij je je reukorgaan vrijmaakt van bacteriën en rotzooi. Ik vermoed dat die prikkeling bij sommige mensen langer duurt/nodig is. Net zoals sommige mensen altijd genoeg hebben aan 1 keer krabben bij jeuk waar anderen dagen mee door kunnen gaan > in beide situaties speelt psychologie ook een grote rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niezen is een natuurlijke reactie op een irritatie van het slijmvlies. Meestal is één nies voldoende om de irritatie (bijvoorbeeld een stofje) te verwijderen. Maar soms is zij hardnekkig en moeten we meerder keren niezen. De eerste nies maakt dan het irriterende materiaal los. De 2de nies verwijdert de prikkeling definitief uit de luchtwegen. Of de 3de, of de 4de, of de...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me precies 1 sec voor...
Je stelt je vraag verkeerd. Het is namelijk geen vast staand feit dat je meestal drie keer achter elkaar niest.

Je vraag zou beter geformuleerd zijn wanneer je had gevraagd, "waarom niest iemand meestal meer dan één keer?".

Niezen is eigenlijk niks minder dan een natuurlijke reactie op een irritatie van het slijmvlies. Meestal voldoet één nies om de irritatie bijvoorbeeld een stofje te verwijderen. Maar soms help één keer niezen niet. De eerste nies maakt in dit geval het 'stofje' los en de tweede nies verwijdert de prikkeling definitief uit de luchtwegen. Of de derde, of de vierde, of de vijfde, of de zesde, of de zevende, of de achtste, of de....
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Rick1234: Geeft niks hoor;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik bedoel echt daadwerkelijk 3x niezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer dit 3x is is dit gewoon omdat het 'vuiltje' nog niet uit de neus is. Dat dit dan in jou optiek meestal 3x is is 'toeval'.
Ik nies veel vaker, ik heb echte aanvallen dan. Volgens mij is het gewoon toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschilt per persoon, ik nies zelden 3 keer achter elkaar, meestal 1 of 2 keer.

Mijn vriendin daarentegen, niest meestal 4 keer en soms wel eens 5 of 6 keer achter elkaar, heel bizar.