Ben niet medisch onderbouwt, dus mijn antwoord is zo goed als menig ander antwoord hier op dit forum.

Naar mijn inziens lopen vrijwel alle zenuwbanen via de rug richting je hersenen en natuurlijk je zenuwen uiteinden.
Door over je ruggengraat te wrijven worden er impulsen doorgeven ( of prikkels afgegeven ) richting je hersenen welke dan op hun beurt een signaal afgeven en daardoor je lichaamsbeharing overeind gaat staan.
Kippenvel kan op diverse manieren veroorzaakt worden.
Eén daarvan is dus een lichamelijke stimulans, maar ook door kou en door audiovisuele prikkels ( denk hierbij aan bijvoorbeeld eh....horror films, sommige soorten muziek, krassen over een schoolbord ), maar de reactie varieert per persoon.
De één is er gevoeliger voor dan de ander maar ook de gemoedstoestand speelt hier een grote rol in.