Waarom trappen honden vaak achteruit nadat ze gepoept hebben?

Mijn hond gaat als een bezetene tekeer als ie gepoept heeft. Hij krabt dan met zijn achterpoten ahw over de drol heen. Hij doet het trouwens ook vaak na het plassen. Wat is daar de noodzaak of het doel van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.7K

Het beste antwoord

Een hond heeft tussen zijn tenen geurklieren zitten. Door zo te krabben en zand te verspreiden laat hij geursporen achter, om zo aan andere honden te laten weten dat hij hier was. Dus terrein markeren....
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer waarschijnlijk

Andere antwoorden (2)

In tegenstelling tot katten, die hun drol verbergen, doen honden dat om juist hun geur te verspreiden. Zij markeren door met hun poten te vegen hun territorium. Zo laten ze hun geur achter. Het is een bepaalde vorm van dominantie. Je ziet het ook vaker bij reutjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doel is om zijn geur zoveel mogelijk te verspreiden, zodat andere honden weten, dat dit deeltje van de wereld van hem is ;-) Het is een vorm van dominant gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het een vorm van dominant gedrag is dacht ik ook altijd,maar mijn hond deed dit ook en had absoluut geen enkele vorm van dominantie in zich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@maria16
De hond hoeft zelf niet dominant te zijn, maar wil puur zijn of haar territorium afbakenen. Dat is natuurlijk gedrag. Mijn hond is ook niet dominant maar deed het ook in zijn jongere jaren. Nu kunnen zijn pootjes het niet meer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie voor de reacties, leuk!
Klopt inderdaad Searin: het is een vorm van dominant gedrag schreef ik ook.... dat hoeft niet te betekenen, dat de hond dominant is: meer zo van: dit is van mij en daar blijft iedereen van weg ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begreep uit je antwoord dat het alleen om een vorm van dominant gedrag gaat,vandaar mijn eerdere reactie. ; )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk net als "vlaggen uitzetten" hè.... ik bedoel dan, bij reuen, plassen over de plas van een ander, niet de vlag uithangen hahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad,bijna elke boom of paal is raak met een reu.