Als je intelligentie uitdrukt in intelligentie / herseninhoud, dus IQ/cm³ welk dier is dan het intelligentst?

En zijn er eventueel dieren die het op dit gebied van de mens winnen? Een kraai is bijvoorbeeld erg slim en heeft maar een fractie van de herseninhoud van een mens.

Toegevoegd na 4 uur:
Niet iedereen schijnt mijn vraag goed te snappen, dus hierbij nog een aanvulling:

Vervang het woord "IQ" in mijn vraag eventueel door "slimheid".
Ik wil weten wie of wat RELATIEF het slimste is ten opzichte van het volume van de hersenen.

Vergelijk het met een USB stick. Deze hebben zo'n beetje allemaal dezelfde maat, maar de ene heeft 2GB geheugen de andere heeft 4 GB geheugen. De laatste heeft dus een grotere capaciteit per cm³ .
Bij opslagmedia spreken ze dan van opslagdichtheid o.i.d.
Hiermee geef je aan hoeveel informatie op een bepaalde hoeveelheid meteriaal past.

Ik vraag me af hoeveel "slimheid" er in een bepaalde hoeveelheid hersenen past.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou dan denken, de Olifant? Wij als mens hebben niet de grootste hersenen, vergeleken met andere zoogdieren, in verhouding tot ons lichaam. De Kraai mag dan wel slim zijn......voor een kraai...maar uiteindelijk is er een beperking aan die slimheid in verhouding tot de mens. Ik denk dat de kraai even slim is (zijn hersens net zo benut) als de mens. Misschien heb je wat aan dit plaatje?

Het is ongetwijfeld de mens. Waarom? Het IQ (intelligentie quotient) is per definitie een getal dat gevormd wordt door de puntentelling van een lijst testvragen te delen door de leeftijd van een persoon. Aangezien het nogal lastig is om testvragen aan een dier voor te leggen kun je daar geen echt IQ bepalen. Wel wordt, door diergedrag te observeren een vergelijkende schatting gemaakt t.o.v. menselijke intelligentie, maar bij mijn weten valt die altijd lager uit dan de hoogst gemeten intelligentie bij mensen. Toegevoegd na 2 minuten: Het is dus niet noodzakelijk elke mens, maar een bepaalde super hoog begaafd persoon kun je als meest intelligent dier beschouwen.

Bronnen:
wikipedia, eigen kennis

De Blauwe Vinvis. Dit is de grootste zoogdier ter wereld.

Tja wat is IQ, je kan onze IQ testen niet op dieren uitproberen. Daarnaast is elk brein anders georiënteerd, waar wij mensen grote voorhersenen hebben, kunnen vogels of walvissen juist andere grotere gebieden in hun hersenen hebben waardoor ze op andere vlakken beter presteren, zoals navigeren en zich oriëteren.

IQ is niet een echte eenheid, maar eigenlijk een index. Een vergelijkbare groep mensen krijgt dezelfde test, en met statistische methoden rollen daar dan resultaten uit. Wel een grappig idee: specifieke intelligentie. Het zou een kwaliteitsmaatstaf van de hersenen kunnen zijn. Maar helaas weet niemand wat intelligentie precies is. Het schijnt dat wij mensen ongeveer 6 bit per seconde kunnen verwerken. Waarschijnlijk haalt een dolfijn een veel hogere snelheid. Maar ja, er bestaan vragen waarop geen antwoord bestaat.

We gebruiken maar een klein deel van onze hersenen. Een groot deel hebben we dus voor niks. Ik weet niet of dat bij andere dieren ook zo is, maar daar moet je wel rekening mee houden bij deze vraag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100