Wat mist een aap, om niet (net als wij) te kunnen praten?

Ze hebben een mond en een tong en zijn redelijk intelligent, maar waarom kunnen ze dan niet praten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Apen missen stembanden heb ik recent in een wetenschappelijk vakblad gelezen.
Deze zorgt voor de snelle modulatie van geluiden om er spraak in te brengen.
De geluiden die ze maken (op de stem na dus) ontwikkelen ze door handig gebruik te maken van de resonanties in hun mondholte.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat mensapen . mn. de orang oetan niet intelligent genoeg zou zijn om te spreken waag ik te betwijfelen.
Via gebarentaal kunnen sommige getrainde apen niet alleen standaard communiceren maar ook combinatiewoorden vormen, ze omschrijven dan een voor werp waar ze geen nam voor hebben.

Dus aan intelligentie kan het niet liggen.
Je kunt echter moelijk spraakvermogen 9in je hersenen ) ontwikkelen als je geen stembanden hebt.

Met gebarentaal is gebleken dat ze soms duizenden woorden kennen en zelfbewustzijn hebben.
We moeten (mens) apen dus niet onderschatten.

Ze zijn in ieder geval zo slim om geen belasting te hoeven betalen etc. Misschien hebben bepaalde Europese volkeren dat van slimme apen afgekeken.....

Toegevoegd na 1 dag:
Zie reacties!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hun hersenen zijn niet zo ontwikkeld om de stembanden aan te sturen, zo dat er verschillende klanken ontstaan. Zelfs mét verschillende klanken zullen ze moeten leren praten en een woordenschat beheersen.
jc54
11 jaar geleden
De mondkeelholte van een aap wijkt fundamenteel af van dat van een mens. De mens heeft een kortere, rondere tong dan een aap. Bovendien zit zijn strottenhoofd lager in de keel. Hierdoor kan een mens meer verschillende soorten spraakgeluiden maken dan een aap. Hoewel apen natuurlijk wel geluiden kunnen maken, is een mensentaal gewoon te moeilijk voor ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom op, zeg!!!
Dit antwoord is gewoon uitstekend, en de link is ook super, wie geeft hier een min voor!!?? Zó flauw... Van mij een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach Gabi71,ik heb hier een geheime minnaar.
Ik moet er alleen maar om lachen. :-)))))))))) Bedankt voor je +