Waarom hebben mensen lang haar?

We weten allemaal hoe de evolutie teorie werkt we passen ons aan naar onze omgeving. dingen die niet meer nuttig zijn verdwijnen (stuitje,apendix). Als wij van de mensaap(of een andere soort aap) afstammen en wij hebben onze haren over ons lichaam verloren. hoe kan het dan dat juist de haren op ons hooft langere zijn geworden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Je legt de evolutietheorie erg ongelukkig uit.
In werkelijk wordt geselecteerd dat wat succesvol is.

Voor natuurlijke selectie geldt in een bepaalde omgeving.
Voor seksuele selectie is met betrekking tot de kinderen of om aantrekkelijk te zijn voor het andere geslacht.
Darwin schreef in the "Descent of man" dat de mens ontstaan is uit mensapen door seksuele selectie en groepselectie, en niet door natuurlijke selectie.

Grote hersenen, groot intellect, hoge mate van sociale interactie en complexe sociale organisatie, hoge hoofden, zwakke sportieve prestaties, kwetsbare hoofden en lichamen en lange kindertijd. Al dit werkt samen om de mens een sociaal wezen te maken.

Lang haar lijkt mij typisch een voorbeeld van seksuele selectie. Partners kiezen wat aantrekkelijk is (lang haar).

Mooi lang haar is een teken van een goede gezondheid gedurende langere tijd, en derhalve een goed functioneel teken voor je partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er is ook nog zoiets als voortplanting, wat volgens mij nog belangrijker is dan welke aanpassing ook. En om te kunnen voortplanten zoekt de mens de meest aantrekkelijke partner uit. Voor vrouwen is lang haar een schoonheidsideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zo dat de evolutie zich noodzakelijkerwijs aanpast aan de omgeving. De lange staart van een pauw is in het struikgewas knap onhandig, de enorme snavel van een v/d Valkvogel niet handig als je door het oerwoud moet vliegen, de schaar van sommige krabben maakt een Quasimodo van ze en mannetjesherten sjouwen door het bos met een complete boom op hun kop.
Zolas de vorige spreker al opmerkte...is dit allemaal omdat de wijfjesdieren daar op kicken...dus ten dienste van de voortplanting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lange hoofdharen geven een zogende baby iets om zich aan vast te grijpen wanneer de moeder voor gevaar moet vluchten in water.
In de tijd dat de voorloper van de mens vanuit de bomen naar de vlakte verhuisde moest er nog al eens gevaar ontweken worden door het water in te vluchten.
Daarmee werd lang haar een belofte voor succes in de voortplanting, en dus een Darwiniaans selectie-criterium.
Zwangere vrouwen schijnen als bijverschijnsel van de zwangerschap een prettige groei van de haardos te ervaren.
Ik vind het een aardige theorie, maar ik ken hen hem alleen van wijsneuzen uit de kroeg.
Ik heb zo gauw geen staving ervoor kunnen vinden op de Internets.
Zeg maar of het onzin is.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich een geinige theorie.
Ik geloof in de Bijbel en ook de schepping en alles, en dat heeft God nu eenmaal zo gemaakt. Lang haar is een sierraad voor de vrouw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religie altijd -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
belachelijk Sb, om daar altijd een - voor te geven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja vind ik ook ik geef nooit minnen wat het geloof betreft daar is iedereen vrij in en iedereen mag antwoorden hoe hij of zij gelooft, dat kun je in mijn mening niet minnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger had simson in de Bijbel wel lang haar hij mocht zijn haar niet knippen dat was een teken dat hij een man Gods was maar dat is niet vaak voorgekomen vrouwen hebben lang en mannen dragen het kort om denk ook onderscheid te maken dat denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een man met lang haar, gewoon omdat ik dat prettig vind en het goed vind staan. Gelukkig vinden veel meisjes dat ook ;) Maar ik draag geen lang haar om onderscheid te maken wat dat betrefd. En in god oid geloof ik al helemaaaaal niet.
"Waarom hebben mensen lang haar?"

Dát heeft alles te maken met 'de haarcycli:

'Kortdurende haarcycli'
produceren 'de kortblijvende haren',
zoals wimpers en wenkbrauwen.

'Langerdurende cycli'
produceren de 'langere haren'.

De lengte van de haren blijft beperkt
tot de duur van 'een haarcyclus'
in een haarzakje.

Haren kunnen daarom niet onbeperkt blijven groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker warm!