Waarom is een albino dolfijn roze?

Wanneer je foto's bekijkt van dolfijnen met albinisme. Zie je dat zij allemaal stuk voor stuk roze zijn.

In tegenstelling tot honderden andere dieren met albinisme die wél spierwit.

Waarom wordt de dolfijn niet spierwit?

Toegevoegd na 26 seconden:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.sea-way.org/blog/PinkDolphin3.JPG&imgrefurl=http://seawayblog.blogspot.com/2009/03/pinky-schockingly-pink-albino-dolphin.html&usg=__8cQHnil-uUpxf0M4h0LgGuH3ybg=&h=284&w=480&sz=51&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=U5r5cus3oTXh6M:&tbnh=162&tbnw=292&ei=jBmFTf_uIcjqObioocoI&prev=/images%3Fq%3Dalbino%2Bdolphin%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DX%26biw%3D1276%26bih%3D825%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=344&oei=jBmFTf_uIcjqObioocoI&page=1&ndsp=20&ved=1t:429,r:15,s:0&tx=138&ty=117

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Veel dieren die albino zijn, hebben witte haren of een witte vacht. Hun huid is roze.
De dolfijn heeft geen vacht, dus misschien is dat een verklaring.
De huis van albino mensen is meestal ook rozer dan gewoonlijk. En zoals je ziet wordt een albino schildpad ook roze:

Toegevoegd na 23 seconden:
De huiD van albino mensen, uiteraard...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zou het niet zo zijn, ik bedenk maar wat hoor, dat dat is omdat de vacht van albinobeesten wit is. Als deze dolfijn een vacht zou hebben, zou die ook wit zijn. De huid bevat geen pigment, en is daardoor misschien wel zo doorschijnend, dat je het bloed er doorheen ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is dit omdat ALLE haarloze albino's roze zijn, er zit ook geen kleur in de huid, vandaar dat je het rode bloed erdoorheen kunt zien, zoals bij blanke mensen die indien niet gebruind, ook weinig kleur in hun huid hebben

zie een mooi voorbeeld van een python en baby kikkers
Plaatje bij antwoord
amigo
13 jaar geleden
een volledige albino heeft geen pigment melanine waardoor de huid doorschijnend is. het bloed veroorzaakt de roze kleur van de huid, en de rode kleur van de ogen.

een volledige albino heeft dus geen aftekeningen (de witte tijger bijvoorbeeld, een lichte kleurslag van een dier) en heeft altijd rode ogen. een ijsbeer is dus geen albino, en een witte kat ook niet, tenzij ze rode ogen hebben.
een wit konijn met zwarte ogen is dus ook geen albino

als albino dieren met de zon in aanraking komen zullen ze hel snel verbranden. daarom zijn sommige dieren zelfs rood (door de verbranding) albino's hebben een verhoogd risico op huidkanker omdat het pigment ze niet beschermd tegen de zon.

een vacht zonder pigment is in principe altijd spierwit. de invloeden van buitenaf kunnen ervoor zorgen dat deze vacht verkleuren kan (gelig) maar zal altijd licht van kleur zijn.

bij de onvolledige albino zijn de ogen ook altijd rood, maar is het mogelijk dat er pigment aanwezig is in veel mindere mate. deze dieren kunnen dus wel een aftekening hebben.