Hoe groot is dat kans dat er iemand is met het zelfde dna als ik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De biologische antwoorden staan er al.
Forensisch is het een heel ander verhaal en afhankelijk van de soort test:
http://www.vakkenweb.nl/vak/nlt/html/opdr_nlt_h4forenscs06dna.htm

Antwoorden (2)

Die kans is praktisch 0. Er zijn 4 "codes" die in DNA zitten: A, C, G en T. Deze 4 codes zitten op een willekeurige manier gerangschikt. Er zijn echter miljoenen plaatsen voor de codes. De codes kunnen dus op heel veel manieren gerangschikt worden. Als er maar tien plekken zouden zijn, konden de codes op 4ˆ10=1048576 manieren gerangschikt worden. Bij 17 plekken zijn er al meer dan 7 miljard mogelijkheden. Aangezien er veel meer dan 17 plekken zijn, zijn er ook heel veel meer mogelijkheden dan 7 miljard (het aantal mensen op de wereld). Bij 150 plekken zijn er al 2*10ˆ90 (een 2 met 90 nullen) mogelijkheden. Omdat er zo veel mogelijkheden zijn is de kans dus heel erg klein dat er twee mensen hetzelfde DNA hebben. Tenzij je een eeneiige tweeling bent natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Willekeurige zijn de codes zeker niet, anders zou er bij iedere geboorte een nieuwe soort ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jackd
Als het echt willekeurig zou zijn, dan zouden helemaal geen geboortes plaats vinden, en was er geen leven op aarde. In werkelijkheid zijn er maar "een paar" plaatsen waar variatie kan optreden, maar zelfs dit is genoeg om de kans op identieke DNA's uiterst gering te maken.
Zie verder mijn antwoord voor uitgebreid uitleg.
In theorie zou je niet kunnen zeggen dat de kans 0 is, maar in werkelijkheid mag je gerust stellen dat het niet kan, zelfs als je een eeneiige tweeling hebt, en dan om meerdere redenen.

- Zoals je wellicht weet, je DNA is opgebouwd door basenparen die aaneengesloten zijn, hele lange kettingen vormen, en afgekort worden met de letters G, A, T en C. Je gehele DNA telt ongeveer 6 miljard basenparen, waarvan een grote hoeveelheid dezelfde volgorde heeft, en dat bepaalt dat alle mensen op elkaar lijken, en geen apen, muggen of tarweplant zijn. Maar in die 6 miljard basen zitten tussen individuen van dezelfde soort heel veel verschillen, en puur vanwege de enorme hoeveelheid mogelijke combinaties van al die basen, is het haast onmogelijk dat 2 mensen exact dezelfde combinatie hebben.
- Zelfs als (hoe onwaarschijnlijk dan ook) denk je dat twee mensen exact dezelfde 6 miljoen basenparen kunnen krijgen, niet alle cellen in je lichaam hebben exact hetzelfde DNA. Dat klinkt misschien gek, maar dat is gewoon zo, want vanaf het moment dat de cellen zich beginnen te differentiëren (en dat proces begon al toen je uit een paar cellen bestond in het baarmoeder van je moeder), ontstaan er ook subtiele verschillen in het DNA van de verschillende cellen in je lichaam. Dus heel strikt genomen, kan je niet eens zeggen dat je eigen DNA uniek is: in je lichaam zitten verschillende soorten DNA.
- Als je bovenstaande hebt gelezen, dan begrijp je ook dat zelf als je een eeneiige tweeling hebt, dan zijn er toch verschillen in de DNA, en die ontstaan direct nadat de eerste paar cellen in de baarmoeder scheiden en twee aparte individuen laten ontstaan. De verschillen in het uiterlijk (dat heet de fenotype) van een eeneiige tweeling zijn haast onzichtbaar, maar er zijn wel degelijk verschillen, hoe klein dan ook in hun DNA (dat noemen wij de genotype)
- Je denkt nu misschien dat een kloon wél exact dezelfde DNA zal hebben, maar ook dat is niet het geval: als je een organisme kloont, dan kopieer je de oorspronkelijke DNA, maar stukken DNA die gewijzigd (gemuteerd) zijn, of zelfs verloren zijn gegaan (b.v. telomeren) sinds de geboorte van het origineel, neem je niet mee in een kloon. Daarnaast zullen in de DNA van de kloon tijdens de ontwikkeling van de embryo toch andere nieuwe, unieke, kleine verschillen en variaties ontstaan. Het eindresultaat zal vrijwel identiek zijn aan het origineel... maar toch niet met 100% dezelfde DNA!