Is dit skelet van een interessant, heel oud dier?

Van punt hoorn tot punt hoorn is het 29 cm. Reeds getest op kunststof en dat is het niet. We vonden het, aangespoeld aan de Noordzee. Het oogt klein en met een te brede kop voor een stier(tje).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Interessant wel, maar ' heel oud' niet (daarmee bedoel ik dat het geen fossiel is). Aangezien er hoorn aan zit, lijkt me deze schedel niet fossiel, dus niet heel oud. Ik schat het in op een zoogdier.
Wellicht dat het een schaap zou kunnen zijn, daarbij staan de hoorns net als bij runderen opzij; Afhankelijk van hun ras zijn de hoorns gekromd of vrij recht.
Omdat schapen in veel landen rond de Noordzee voorkomen, lijkt me deze mogelijkheid realistisch. De foto laat niet zien of er aan de andere kant veel zou kunnen ontbreken (de snuit van het dier). Een schapenschedel is net als die van veel andere zoogdieren nogal langwerpig. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten Willem

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie trouwens op de foto dat die wel vanaf de voorkant is genomen, en dat er inderdaad een stuk van de schedel ontbreekt. het zou inderdaad best een schaap kunnen zijn.