waarom eindigen zo veel stoffen op "ine"? bijv. cocaïne, heroïne, insuline, dopamine, enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
11.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat dacht je van al die stoffen die op uur eindigen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan Zoutzuur, Fosforzuur, Zwavelzuur, Salpetersonzuur, Koolzuur et cetera...

Het beste antwoord

'ine' is de toevoeging voor stoffen die een Amine / Amide groep hebben in hun chemische groep. Een amine is een NH2 groep.

Zo hebben de alcoholen een -ol uitgang en ketonen een -one uitgang.

Dit alles is vastgelegd in de regels voor chemische nomeclatuur, in dit geval die voor organische verbindingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is de nomenclatuur van deze wetenschap... Meer niet... En het klinkt ook nog eens heel erg duur...