Hoe is het mogelijk dat er nog nooit 2 vinger afdrukken zijn gevonden die gelijk aan elkaar zijn? En dat met 6,91 miljard mensen op onze aardbol

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

tsja.. al zijn er 1000 miljard mensen, dannog....

maar allereerst, alle mensen zijn uniek, zelfs al 'kloon' je ze.
(en ja, ook tweelingen).

elk lichaamsdeel, maar dan ook elk lichaamsdeel verschilt per persoon. neem bijvoorbeeld je neus... meet precies de grootte van je neusgaten, de afstand tot je lippen, e.d. en je gaat geen enkel persoon vinden die precies hetzelfde heeft.

er is wel eens een zoektocht naar tweelingen die het meest op elkaar lijken.. en zelfs de winnaars van zo'n zoektocht verschillen misschien niet op het eerste gezicht, maar als je even verder kijkt, heel erg, maar dan ook echt heel erg veel van elkaar.
voor het gemak, stel dat de ene 1mm groter is dan de andere, dan zijn alle afmetingen van lichaamsdelen dus verschillend van elkaar, al is het maar minder dan 1mm.
maar ook qua verhouding is het zo dat bij de meest gelijkende tweeling al zoveel verschil zit in kleine dingen als lengte vingers, aantal wenkbrauwhaartjes, noem maar op.. en dus ja ook vingerafdrukken.

goed, ja terug naar de vingerafdrukken,

ga voor een volle kuip staan met 50000 mensen en geef ze allemaal een papiertje van 10x10 cm.
vraag of ze 2 willekeurige lijntjes willen tekenen op dat papiertje (recht, krom, whatever).
verzamel alle papiertjes en leg ze naast elkaar.
je voelt het al.. er zal geen enkel papiertje lijken op een andere.

sterker nog, bij slechts 1 lijntje heb je al zoveel begin- en eindpunten en alle ronde/kromme lijnen daartussenin, dat je bij 2 willekeurige tekeningentjes ooit dezelfde zult krijgen.

welnu, bij vingerafdrukken is het dus ook zo.. er zijn tientallen lijntjes en die hebben allemaal een verschillend begin- en eindpunt en allemaal een verschillende kromming enzo.

de kans dat je bij 1 lijntje al precies dezelfde treft is zeg een miljoen.. en bij 10 lijntjes dus (even voor het gemak, want vingerafdrukken hebben er nog net iets meer) een miljoen tot de 10e. dat is een 1 met 60 nullen, zeg astronomisch veel meer dan jouw 7 miljard.

dus, omdat er zoveel mogelijkheden zijn, en ja.. echt heeeel veel mogelijkheden, zal je in de praktijk nooit, maar dan ook nooit 2 vingerafdrukken vinden die gelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle drie de gegeven antwoorden waren goed.
Maar dit antwoord kwam het dichtste bij mijn vraagstelling

Andere antwoorden (2)

Er heeft nog nooit iemand alle vingerafdrukken met elkaar vergeleken.
Het is alleen waarschijnlijk, dat er geen twee gelijke zijn, zekerheid hebben we daar niet over.
12 jaar geleden
Dat komt omdat er gewoon zeer veel variantie mogelijk is in vingerafdrukken. Het is een taaie, pittige lap informatie om uit te leggen hoe het komt dat er zoveel variatie mogelijk is. Maar je kan het je misschien voorstellen door je te bedenken dat een lusje in een vingerafdruk een heel klein beetje verschoven kan worden. Dan heb je al veel variaties. En voor elk van die variaties kan je een ander ding in de vingerafdruk een heel klein beetje aanpassen.