Helemaal niets. Maar van er is een fabeltje dat de ooievaar babys in een draagzak in zijn snavel rondbrengt. En de winkeliers hebben hier op in gespeeld door ooievaar gerelateerde producten te gaan produceren en te gaan verkopen. En wij consumenten kopen deze producten om te laten merken dat er een baby geboren is omdat vrijwel iedereen weet dat een ooievaar een geboorte betekent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies dat. En voor meer reacties over ooievaars en baby's: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/seksualiteit/idee-baby-ooievaar-gebracht.35777
Er zijn een heleboel verschillende, soms tegenstrijdige verhalen over volksmythes, waaronder deze, te vinden. Het woord ooievaar stamt uit het oud-Duits: Eidebar of Adebar betekent "brenger van geluk". Een algemeen verhaal dat je vaak tegenkomt over het ontstaan van de mythe luidt dat ooievaars (vroeger natuurlijk meer dan nu) dicht in de buurt van mensen nestelen, bij voorkeur op schoorstenen.

Vaststaat dat de ooievaar als symbool overgewaaid is uit Duitsland en bij de geboorte van prinses Juliana in 1909 algemeen populair geworden is in Nederland.

Een definitieve verklaring over het ontstaan van de mythe is er niet. Het zou te maken kunnen hebben met een goede oogst, waardoor het aantal kikkers toeneemt en er dus meer eten is voor ooievaars. Zo werd er een verband gelegd tussen vruchtbaarheid en ooievaars.

De Grieken zouden al een verband hebben gezien. Ooievaars hebben de neiging om jaarlijks terug te keren naar dezelfde nesten en ooievaars verzorgen hun jongen goed. Dus het zijn voorbeeldige ouders en daarom ook goed voor mensenkinderen.

Ook is er een verhaal uit Scandinavië: bij de geboorte van een kind werden alle haarden aangestoken om het huis warm te houden voor de baby. De ooievaars verzamelden rond de schouw eveneens om warm te blijven. Het huis met de pasgeborene had de meeste ooievaars op het dak.

Wikepedia schrijft: In middeleeuwse bestiaria wordt vermeld dat de ooievaar zijn ouders voedde wanneer deze niet meer voor zichzelf konden zorgen. In de schilderkunst van de renaissance symboliseert de ooievaar daarom de trouw van kinderen aan hun ouders. Deze toeschrijving gaat terug tot de Romeinen die de godin Pietas afbeeldden met een ooievaar of een ibis aan haar voeten.
Amadea
10 jaar geleden
Waarom brengt de ooievaar baby's ?

De terugkeer van de ooievaar in het land, betekende vroeger maar een ding: de lente was weer begonnen!

Hij was de vogel die het geluk bracht. Een huis met een ooievaarsnest op het dak, zou geen onheil treffen. Om de ooievaar te verleiden een nest op hun huis te maken, bouwden mensen op hun dak alvast een soort platform voor hem. Eenmaal geïnstalleerde ooievaars zochten gedurende de dag hun voedsel in de rivieren, meren en moerassen. En dit waren precies de plekken, zo gaat de legende, waarvan de mensen dachten dat daar de zielen van ongeboren kinderen ronddwaalden. Hoe eenvoudig was het voor de ooievaar daar een baby op te pikken en die bij de gelukkige moeder af te leveren als dank voor het heerlijke nest op het dak.