Bijna alle soorten cactussen krijgen vruchten. In die vruchten zitten zaadjes. Uit die zaadjes komen nieuwe cactusplantjes.

En wanneer er een stuk van een cactus op de grond valt kan dat daar verder gaan groeien.

Je kunt het met een eigen cactus thuis ook bewerkstelligen door met een schoon mes een stukje van de plant af te snijden. Laat het oppervlak drogen en stop het daarna in cactussubstraat. Aan het uiteinde van de vaatbundels zullen nieuwe wortels groeien en het geheel zal zich onafhankelijk ontwikkelen en groeien.

Bovendien vormen sommige soorten cactussen loten die gemakkelijk van de moederplant losgemaakt kunnen worden en verder apart gekweekt kunnen worden.
Amadea