Feromonen zijn en stofje dat belangrijk is in de jacht van mannen op vrouwen. Een man scheidt via zijn lichaam een stofje af (feromonen) dat een vrouw in zijn omgeving onbewust registreert. Dit bepaalt volgens sommige onderzoeken mede of een vrouw een man aantrekkelijk vindt.

Wat zijn feromonen?
Feromonen zijn stoffen met een structuur die lijkt op een hormoonstructuur. Het woord ‘feromoon’ is afgeleid uit het Grieks en betekent ‘gedragen’ of ‘stimuleren’. Feromonen brengen net als hormonen boodschappen over binnen het lichaam. Maar ze functioneren ook als boodschapper tussen twee individuen van dezelfde soort. Bij zoogdieren, dus ook de mens, kunnen feromonen de seksuele communicatie beïnvloeden. Via ons lichaam dragen we feromonen over, die biochemische boodschappen bevatten en invloed kunnen hebben op de hormoonhuishouding van het andere geslacht.

Zijn er meer soorten feromomen?
Ja. De seksferomonen vallen onder de noemer ‘releaser-feromonen’. Dit zijn feromonen die bij de eigenaar of bij iemand anders een bepaald gedrag opwekken. Hoe lager de diersoort, des te groter het aantal feromonen dat gebruikt wordt om te communiceren. We noemen er een paar: eilegremmende feromonen, verzamelferomonen, alarmferomonen, agressieferomonen en seks- of voorplantingsferomonen. Deze hebben specifieke taken. Ze signaleren gevaar, lokken soortgenoten voor de vorming van kolonies (mieren, bijen) en partners voor de voortplanting.

Waar maak ik ze aan?
Mensen maken feromonen aan in klieren en in de hypofyse, een klier aan de onderzijde van onze hersenen. De feromonen die vrouwen aanmaken zijn minder geconcentreerd en minder krachtig.

Waar scheid ik ze af?
We scheiden feromonen af via de huid, voornamelijk op de warmere, behaarde plekken op het lichaam, zoals de oksels.

Hoe ruiken feromonen?
In kleine hoeveelheden ruiken we feromonen niet. Mannen maken vier soorten seksferomonen aan. De belangrijkste twee zijn androstenone en androstenol. Bij seksuele opwinding neemt de productie hiervan toe. Androstenol ruikt in grote hoeveelheden naar muskus; vandaar dat die geur veelvuldig in cosmetica voorkomt.

Hoe neemt een vrouw feromonen waar?
Simpel gezegd: via de neus. Ingewikkeld gezegd: via het Vomeronasaal Orgaan (VNO), een speciaal orgaan in de neusholte. Het VNO registreert feromonen. Registreert, want van echt ruiken is door de beperkte hoeveelheid feromonen geen sprake.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een feromoon is een chemische stof die boodschappen overbrengt tussen individuen van eenzelfde soort
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar dit begrijp je volgens mij alleen als je het al weet.
Een feromoon is een chemische stof die boodschappen overbrengt tussen individuen van eenzelfde soort. Signalen tussen verschillende soorten worden anders genoemd, afhankelijk van hun functie, bijvoorbeeld allomonen.

Een bekend voorbeeld bij mens is dat van een groep vrouwen die gedurende een paar maanden dicht op elkaar wonen. Hun menstruatiecycli hebben dan de neiging synchroon te gaan lopen, waardoor alle vrouwen uiteindelijk tegelijk menstrueren.

Zoogdieren en reptielen nemen feromonen waar door het zogenaamde vomeronasale orgaan of het orgaan van Jacobson. Bij mensen is dit orgaan ook in de neusholte aanwezig maar het is weinig ontwikkeld.

Onderzoek bij muizen heeft laten zien dat vrouwtjes die geen feromonen kunnen waarnemen zich als mannetjes gaan gedragen[1].
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat best veel over op Google, zie tinyurl.com/67so38w