Hoe kan het dat apen sterker zijn dan mensen?

Apen zijn een stuk kleiner dan mensen maar wel drie keer zo sterk. Kan het zijn dat hun spiervezels anders zijn dan het onze? Zelfs een bodybuilder heeft er moeite mee het op te nemen tegen onze voorouders in een krachtmeting.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
9.7K
Antoni
9 jaar geleden
Er zijn heel veel verschillende soorten apen, van de rhesusaapjes tot de gorilla's. Welke apen bedoel je precies?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onze naaste verwant, de chimpansee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bavianen zijn ook al gauw 7x sterker dan mensen.
Overigens zijn chimpansees niet 'een stuk kleiner dan mensen'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Chimpansees zijn sterk gespierd, en zitten niet heel de dag op hun luie krent. Zij moeten werken voor de kost en gebruiken hun armen ontzettend veel. Evolutioneel gezien overleven de sterkste soorten, bij deze dieren kan je dat ook letterlijk nemen.
Eigenlijk is deze vraag niet zo bijzonder, je zou eveneens kunnen vragen waarom de ene mens zoveel sterker is als de andere.
"Een sterke gewichtheffer is de neushoornkever! Hij kan mestballen optillen die maar liefst 850 keer zijn eigen lichaamsgewicht wegen. Dat komt overeen met een mens die ongeveer 80.000 kilo optilt. Overigens zijn wij mensen maar zwak: het record gewichtheffen staat sinds 2004 op naam van de Iraniër Hossein Rezazadeh. Hij kreeg 263,5 kilo boven zijn hoofd getild, dit was waarschijnlijk maar zo'n 3 keer z'n lichaamsgewicht." http://www.meesterbrein.com/view.php/wat-is-het-sterkste-dier-op-aarde.html

Het beste antwoord

In zeer algemene zin zou je kunnen stellen dat apen sterker zijn dan mensen, maar het is afhankelijk van je definitie van "sterk" hoe je tot deze conclusie komt. Als je met "sterk" bedoelt wie de beste kans maakt in een gevecht, dan is het duidelijk: een 180 kg zware gorilla, maar ook een chimp die half zo zwaar is als een mens, zou zonder al te veel moeite van je winnen.
Maar in andere opzichten, zijn mensen toch sterker!

Mensapen zijn al vele miljoenen jaren gesplitst van mensen, en hebben een evolutionaire route gevolgd waarbij relatief goed ontwikkelde hersenen en zenuwen voor intelligent gedrag en fijne motoriek een belangrijke rol speelden. Maar toch, moeten apen het veel meer dan ons hebben van hun spierkracht.
Dat is dus meteen al een eerste, algemene reden, die verklaart waarom apen sterker zijn: met onze belachelijk grote hersenen en zwakke maar handige handjes, maken wij wapens. Apen vechten met hun sterke armen en scherpe tanden.

En dan komen er fysiologische verschillen die deze algemene verschillen verklaren:
- De extra kracht bij apen concentreert zich in hun armen en bovenlichaam (om bomen te beklimmen, om te vechten, enz.) en in hun dijen en onderbenen (belangrijk om hoog en ver te kunnen springen) Het midden van een mens (billen, buikspieren, heupen) is toch veel sterker dan bij apen, omdat wij recht moeten kunnen lopen. Helaas is dat van weinig hulp in een gevecht of het heffen van gewichten.
- Uit studies is gebleken (zie 1e link) dat spieren van apen meer 'snelle' spiervezels hebben dan mensen. Dat betekent dat ze meer kracht in korte tijd kunnen gebruiken (handig in een gevecht), terwijl wij heel goed zijn in bijvoorbeeld urenlang lopen op zwemmen.
- De zenuwen van apen hebben meer en dikkere motorische vezels waardoor ze in staat zijn om al hun spierkracht in één keer in te zetten. Dat kunnen wij niet, maar tegenover staat dat onze fijne motoriek vele malen verfijnder is. Dat geldt overigens voor vrijwel alle diersoorten: geen enkele diersoort heeft een fijne motoriek die zo ver ontwikkeld is als de onze. Dat maakt ons helaas minder goed in een krachtmeting, maar toch kan je dit trainen, kijk bv naar een kickboxer.
- Als je kracht vergelijkt, dan doe je dat per kg lichaamsgewicht. Wij mensen hebben hele zware hersenen en veel meer lichaamsvet dan een aap. Als je kracht per kg lichaamsgewicht rekent, dan is dat altijd in het voordeel van een aap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat komt waarschijnlijk doordat ze minder zenuwcellen hebben die de spieren aansturen. Één zenuwcel moet daardoor dus een grotere hoeveelheid spiervezels aansturen, hierdoor is de spierreactie eerder een alles of niets reactie voor een veel groter deel van de spier.

Mensen hebben veel meer aansturende zenuwcellen, waardoor kleinere bundeltjes spiermassa tegelijk reageren. Daardoor hebben mensen wel weer een veel betere fijne motoriek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kun mensen niet vergelijken met apen, maar wel met andere apensoorten. Alle spiervezels zijn ongeveer even sterk, zeker bij verwante dieren. Het oppervlak bepaalt de kracht. De apen die we nu zien zijn geen voorouders van mensen, het zijn volledig moderne primaten, die net zo lang zijn geevolueerd.

Ik heb de link van iHave nog even bekeken, en het bleek dat chimpansees even sterk zijn als mensen, maar met minder lichaamsgewicht. Dat is nogal logisch omdat ze geen onderhuids vet hebben, net zoals bonobo's en gorillas. Het lijkt me dus een broodje aap verhaal dat chimpansees zoveel sterker zijn dan mensen.

Het is wel zo dat professionele kickboksers inderdaad beter in staat zijn al hun spierkracht in een keer vrij te maken dan gewone stervelingen. Best mogelijk dat chimpansees daar ook wat beter in zijn, maar ik vind het verhaal in de link van iHave niet heel erg geloofwaardig en het verklaart ook een fenomeen dat er goedbeschouwd helemaal niet is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Apen zijn gewoon geheel anders geschapen dan mensen en daarom sterker, atletischer en vlugger.
Ook een bodybuilder kan er niet tegen op - onze gewrichten en aanhechtingen kunnen de krachten niet aan. De anatomie van een aap is anders.
( de manier waarop de spieren aan het skelet vast zitten )

Er is geen direct bewijs dat mensen van apen of primaten afstemmen, dan het toverwoord "miljoenen jaren" terug.
Miljoenen jaren terug kan niet worden aangetoond, want niemand was erbij.

Het DNA van de mens komt weliswaar 98 % overeen met de mens, maar dat komt dat de aap in bouw op de mens lijkt. Het DNA van een varken komt ook sterk overeen met de mens terwijl hij niet op de mens lijkt.
Een komkommer komt 70 % overeen met de mens, heb ik eens gelezen.
Het is een leuke wetenschap, maar het bewijst niet dat wij van de komkommer afstammen.

Het antwoord is dus dat de anatomie van de aap anders is.
Lees de bijlage maar eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit komt in zijn algemeniteit vanwege het feit dat oppervlakte en kracht tweede macht functie heeft en inhoud derdemacht, daarom kan een vlo 1000x zo ver springen als zijn lengte en een mens slechts tot een keer of vijf.
Dieren als apen sturen ook meer motorische eenheden in spieren aan als mensen,bij volle kracht spant een mens ongeveer 15% van zijn totale spierkracht aan, bij electrische aansturing kan dit tot de volle 100% en halen topsporters tot ongeveer 50% bij een enkele burst, tijdens langere inspanning loopt dit verder terug. Tegen een veel kleinere aap leg je het dus af.
Zo heeft de aap Judy uit de vroegere serie DAKtarie meer dan drie van haar verzorgers gedood en moest daarom inslapen.

Toegevoegd na 32 minuten:
In heel bijzondere situaties vooral in noodgevallen kan ook de mens extreme krachtuitbarstingen laten zien zoals een auto deels optillen omdat er een kind onder is gekomen,,
Blijkbaar gaat de natuurlijke begrenzer er dan af en komt even het volle potentieel vrij.
Zo zijn kleine mensen soms verbazend sterk en zie je soms bij mensen met bepaalde verstandelijke beperking enorme kracht, wat niet altijd handig hoeft te zijn.