Wanneer slapen vliegen?

Om een of andere reden is mijn kamer altijd een magneet voor vliegen. Een van de favoriete activiteiten van deze beesten is mijn uit mijn slaap houden. Al is het volkomen donker in mijn kamer ik blijf last houden van vliegen. Mijn vraag is dus simpel wanneer slapen de vliegen zelf of hebben ze überhaupt slaap nodig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
31.2K

Het beste antwoord

Dát vliegen slapen, is pas vijf jaar bekend. Ze doen hun ogen daarbij niet dicht, om de simpele reden dat ze geen oogleden hebben. Maar verder lijkt hun slaaptoestand verdacht veel op die van andere dieren, inclusief de mens. Zowel bij ons als bij de vliegjes gedragen zenuwcellen zich tijdens slapen anders dan tijdens waken en zijn er op die momenten andere genen actief. En hou je een fruitvlieg een nacht wakker, dan compenseert hij dat de volgende nacht met extra lange, extra diepe slaap. Het is zelfs zo dat jonge vliegen meer slaap nodig hebben dan oude, net als voor mensen geldt.

Een vrouwtjesvlieg produceert dagelijks 400 eitjes terwijl de levenscyclus van eitje tot volwassen-vlieg minder dan 13 dagen is. In 12 uur tijd ontwikkelen de eitjes zich tot larven, de maden, die tot 13 mm groot worden. De maden vormen zich in 5 tot 6 dagen tot vliegen. Bij warm weer zijn de vliegen in 4 tot 5 dagen volwassen. Bij koud weer kan dit wel 4 weken duren. De levenscyclus van de huisvlieg bedraagt in de zomer ongeveer 2 tot 3 weken van ei tot aan volwassen.

Vliegenmaden hebben water of vocht nodig om te leven aangezien zij geen droog voedsel
kunnen kauwen en heel vatbaar voor uitdroging zijn. Zij voeden zich dus met vochtig of slijmerig vegetatief of dierlijk afvalmateriaal zoals huisvuil en voedselresten. Volwassen vliegen voeden zich hoofdzakelijkmet suiker en proteïnerijk voedsel. Met de merkwaardig gebouwde slurf kunnen vliegen alleen vloeibaar voedsel opnemen. Vast voedsel wordt eerst met speeksel vloeibaar
gemaakt en dan opgezogen.

De volwassen huisvliegen leven gemiddeld slechts 2 tot 3 dagen zonder voedsel maar kunnen tot 50 dagen overleven op plekken waar voedsel beschikbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet! Zou jij slapen als je maar één dag te leven had?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of dat je op dit antwoord zit te wachten weet ik niet. Maar heb voor de zomermaanden zo'n mooie blauw/paarse lamp met van die mooie electrocutie staafjes er omheen. Werkt prima en je bent de vliegen zo kwijt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een zeer uitgebreid onderzoek, blijkt dat ze een slaappatroon hebben, dat verrassend veel op dat van mensen lijkt.
De volgende vraag is of ze dromen.
Hier het artikel:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat in dit geval wel over fruitvliegjes en in mijn kamer zitten gewone vliegen. Maar het artikel is zeker erg interessant +1 jammer dat ik niet meer kan geven ;-)
vlieg slaapt niet hij rust alleen.
als een vlieg zijn ogen sluit is dat voorgoed.
vliegen zijn erop getraint jou te irriteren dus wanneer je overdag wakker bent ontkomt de vlieg nogal eens aan de mepper omdat hij dan nog fit is. na 2 dagen in je huis word ie irritanter omdat ie niet goed eet en vastzit in je huis.
na 3 dagen ligt ie dood in jou vensterbank.
dus die irritante vlieg is 3 dagen in huis totdat hij het loodje legt. maar slaapt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zag om 2 uur snachts wel een vlieg 1 uur onsteboven hangen :-)

vliegen rusten veel uit.