Kan een nijlpaard zwanger worden van een neushoorn en andersom?

Zo nee, waarom niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.9K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
zoek het woord 'soort' eens op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1-verzameling mensen of dingen met dezelfde eigenschappen 2-wat erop lijkt maar niet precies is En nu?
ItisILeClerc
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soort "een populatie van alle individuen die zich onder natuurlijke omstandigheden onderling kunnen voortplanten met vruchtbare nakomelingen en die dit in de natuur ook doen"

Het beste antwoord

Nee. Beslist niet.

Beide soorten liggen genetisch gezien zó ver uit elkaar dat het compleet uitgesloten is, al zou je misschien denken vanwege hun uiterlijk dat ze veel op elkaar lijken.

Andere soorten zoals b.v. paarden en ezels of leeuwen en tijgers kunnen dat wel hebben, maar dat komt omdat ze fylogenetisch naaste verwanten zijn. En toch is de vruchtbaarheid bij deze kruisingen sterk gereduceerd, en hebben de nakomelingen vaak gezondheidsproblemen, of zijn ze zelf steriel (zoals nakomelingen van paard×ezel)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht idd omdat ze redelijk op elkaar lijken er wel iets te ronselen viel, maar de antwoorden spreken boekdelen. Duidelijk antwoord. Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zaak gesloten wat mij betreft ;) Dank je :)

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Het zijn twee verschillende diersoorten uit een compleet verschillende orde, dus niet zoals bijvoorbeeld paard en ezel of leeuw en tijger. Een nijlpaard en neushoorn kunnen elkaar dus niet bevruchten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een nijlpaard en een neushoorn zijn maar iets meer aan elkaar verwant dan een fiets en een vis. Het zijn beiden dikhuidige zoogdieren en hoefdieren, daar houdt de overeenkomst wel mee op.
Dat zou hetzelfde zijn als er van uit gaan dat een mens nakomelingen kan produceren samen met een varken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou.... ik kén mensen....
Amadea
11 jaar geleden
Kunstenaars krijgen het wél voor elkaar: http://i1193.photobucket.com/albums/aa359/suri1987/2-2.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihi, super reacties :D En een mooi verwoord antwoord :) dank je stippel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sinds een paar jaar knor ik alleen nog maar in mijn slaap.
het gaat dus al beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat in de modder wroeten Ed, hoe gaat het daar nu mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, leuk... maar nijlpaarden zijn helemaal geen dikhuidige dieren! In tegendeel, ze hebben een relatief dun en zeer gevoelig huid die heel snel uitdroogt en verbrandt in de zon.
Verder zitten een nijlpaard en een neushoorn toch fylogenetisch gezien dichter bij elkaar (ze behoren tot een andere orde) dan een varken en een mens, die tot dezelfde klasse (zoogdieren) behoren. Sterker nog: een varken en een nijlpaard zijn toch allebei artiodactila (zelfde orde) en liggen dus dichter bij elkaar.
Maar ze kunnen toch geen nakomelingen leugen...!!
Amadea
11 jaar geleden
Bedoel je met 'leugen' krijgen, of een ander werkwoord, Gabi71?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps @Gabi71... I stand corrected. Ik heb weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea
Leugen=krijgen. Leuk grapje van de automatische taalcorrectie van de smartphone! :-S @Stippel
Graag gedaan hoor! Daar doen wij het voor!
:-)