Is er een relatie tussen serotoninepeil en pijnbeleving?

Zorgt een afwijking in het serotoninepeil, of heropname ervan, ervoor dat je meer of minder pijn voelt? Is er een relatie met endorfine?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (2)

Ja, serotonine speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels.

Endorfines werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de 'runners high' bij duursporters.

De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine.

Het zijn allebei neurotransmitters, stoffen die signalen aan de zenuwcellen doorgeven.

Ze zorgen allebei voor de regulering van je gevoelsleven en ook voor pijnregistratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar zorgt een lagere serotoninespiegel dan voor een sterkere werking van endorfine, of juist een zwakkere?
Serotonine remt pijngevoelens. Mensen met een laag serotonineniveau zijn gevoeliger voor pijn.
Serotonine treedt echter ook op als vasoconstrictor (vernauwt de bloedvaten in het geval van een bloeding). Bij een bloeding komt er plotseling een grote hoeveelheid serotonine vrij om de bloeding tegen te gaan. Deze plotselinge sterke verhoging gaat gepaard met pijn (zo wordt de bloedende persoon erop gewezen dat hij bloedt). Dit kan ook de aanwezigheid van serotonine in wespengif verklaren: het veroorzaakt extra pijn.
Een plotselinge verhoging van serotonine veroorzaakt dus pijn, en een te laag serotonineniveau maakt de mens gevoeliger voor pijn.

Bij zeer grote en langdurige inspanning komt endorfine vrij, dat er voor zorgt dat men over haar grens heen kan gaan en geen pijn meer voelt. Dit fenomeen staat in de medische wereld bekend als 'Runner's high'.