Hoe lang blijft het draad van het spinnenweb bestaan?

Ik kom vaak op verlaten plekken (denk aan fabriek kastelen ziekenhuizen etc etc). En altijd zit het vol met spinrag (spindraden vol met stof).
Maar na hoeveel tijd verteert een spinnenweb?

Toegevoegd na 48 seconden:
Draag is batuurllijk draad maar kan het niet veranderen! Moderators graag titel aanpassen!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Waar vind je al die verlaten kastelen en fabrieken en ziekenhuizen dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon goed zoeken! Gewoon rond rijden (door europa)en dan vind je genoeg. Ik doe aan urbex, vandaar

Het beste antwoord

De draad van een spinnenweb verteert niet.
Hij bestaat uit eiwitten die tijdens het opdrogen een kristallijne structuur aannemen.

http://www.c2w.nl/nieuws/niet-newtonse-spinnendynamica/item15622

----Het blijkt dat de oplossing voor 30 tot 40 procent uit polypeptiden bestaat. De spinklieren maken daar vaste polymeervezels van, die niet meer oplosbaar zijn in water. De onderzoekers vergelijken het met de manier waarop eiwit stolt bij verwarming.

De vezels worden vervolgens door een S-vormig kanaal geperst. Daarbij worden ze opgelijnd, zodat een soort vloeibaar kristal ontstaat. De viscositeit wordt op dat moment een factor 500 lager zodat de draad gemakkelijk naar buiten glijdt.

Als de draad buiten de spin droogt terwijl hij wordt opgerekt, dan blijven er kristallijne gebiedjes bestaan binnen de amorfe matrix. Die nanokristalletjes versterken de structuur ongeveer op dezelfde manier als glasvezels in kunststoffen. ---

Toegevoegd na 5 minuten:
----Waarom vergaat het dan niet zoals alle eiwitten die verteerd worden door schimmels en bacteriën? Wij conserveren eiwitten door koken, inzouten, drogen of aanzuren. Spindraad bevat drie stoffen die van belang zijn voor de houdbaarheid: pyrolidine, kaliumwaterstoffosfaat en kaliumnitraat. Pyrolidinen komen in vele vormen voor, bijvoorbeeld in kleurstoffen en plantengiffen en ze zijn sterk hygroscopisch (wateraantrekkend). Er wordt aangenomen dat deze stof voorkomt dat de draad indroogt. Pyrolidine komt ook in hoge concentraties voor in de lijm van de vangdraden. Kaliumwaterstoffosfaat zorgt voor een lage pH van ongeveer 4. Dit voorkomt schimmel- en bacteriegroei. Een lage pH veroorzaakt echter uitvlokken van eiwit, iets wat we bij zure melk kunnen waarnemen. Kaliumnitraat voorkomt het uiteenvallen van de draad. De eiwitten zijn "ingezouten".-----
Erna55
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel!!