Het is gewoon zo...

Tel de chromosomen van mensen en die van apen en dan zie je zelf het resultaat...

Het is gewoon zo, waarom komt er niet aan te pas...

En als ik een waarom vraag zie, is mijn antwoord altijd en standaard: Waarom NIET???...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel, "gewoon" is dat niet gegaan ;o). Correct gezegd heeft de mens een gemeenschappelijke voorouder met de chimpansees. Bij de mens is de erferlijke informatie op chromosoom 2 aanwezig, bij de chimpansees is min of meer dezelfde informatie gesplits in twee chromosomen.
Elk organisme heeft een specifiek aantal chromosomen. De mens heeft gewoonlijk 46 chromosomen (23 paar)

Alle planten en dieren hebben ze en de moleculaire basis is bij alle dieren hetzelfde. Ze hebben van elk chromosoom een paar (behalve in de geslachtscellen).

Een chimpansee heeft er bijvoorbeeld 48 en de zwarte moerbei maar liefst 308. Het aantal chromosomen zegt niet veel over de mate van intelligentie.

Toegevoegd na 5 minuten:
En dan nu antwoord op je vraag, hoe dat kan of waarom de ene soort meer of minder chromosomen heeft.

Op de chromosomen ligt het DNA. Delen van dat DNA bevatten de code voor allerlei stoffen (eiwitten) die de cel kan maken. Het grootste deel van het DNA bevat echter geen code. Het deel van het DNA dat een code bevat heet een gen.

Het kan zijn dat een soort met veel meer chromosomen dan de mens veel minder genen heeft dan een mens.

Bij soorten die dicht verwant zijn aan de mens (zoals een aantal aapsoorten), zie je ook veel verwantschap in het aantal genen en het aantal chromosomen. Dit is zo ontstaan tijdens de evolutie.

Toegevoegd na 7 minuten:
Grote delen van het DNA tussen mens en chimpansee zijn nagenoeg identiek. Chimpansees hebben een chromosoom meer, omdat zij het chromosoom dat bij de mens nummer 2 is in twee aparte delen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, som.

Om er nog iets aan toe te voegen:
Chromosomen hebben dus niets te maken met intelligentie, maar alles met erfelijkheid.
Zo krijg je de helft van je chromosomen mee van je vader en de helft van je moeder. Die op hun beurt elke helft weer van één van hun ouders hebben, en ga zo maar door.

Chromosomen bepalen hoe een organisme eruit ziet en hoe het lichaam functioneert.
Denk hierbij aan de kleur van onze huid, haar en ogen, die wordt bepaald door onze ouders, en zo hebben ook onze lever en longen (als alles goed is) dezelfde functie als die van onze ouders.

Dus wat er gebeurt als je meer erfelijkheidsinformatie mee krijgt van je ouders, is dat je meer op je ouders gaat lijken.
Mensen met hun 46 chromosomen zien er allemaal anders uit en zijn makkelijk herkenbaar. (Een-eiïge tweelingen even uitgesloten)
Bij chimpansees zijn de verschillen ook nog wel zichtbaar.

Maar kijk eens naar de karper, met 104 chromosomen, of het heremietkreeftje, met maarliefst 254 chromosomen!
(Het heremietkreeftje heeft de kleur van zijn huisje niet te danken aan zijn (voor-)ouders, maar aan het dier wat er vóór hem in leefde.)

De huisvlieg daarentegen heeft er maar 12, maar een insekt heeft veel minder informatie nodig.