Hoe kan die olie nou zo verschrikkelijk vervuilend zijn ? Olie is toch een natuurprodukt ?

De olie spuiter op de bodem van de Golf van Mexico verontreinigt de regio. Een heel kwetsbare natuurlijke omgeving .Maar hoe erg is het nou werkelijk. Het natuurprodukt "olie" , daar moet de natuur toch mee "weten" om te gaan ? Is het niet net zo als bij de bosbranden in Yellowstone national park destijds, dat de natuur zich herstelt en dat een natuurlijke ramp van die omvang soms ook een kans kan zijn voor nieuwe soorten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Zeker weet de natuur er mee om te gaan, alleen in een ander tijdbestek dan waar wij mensen zich in bevinden.
Een bosbrand is geen natuurramp, dat maken wij er van, een bosbrand is een nieuwe start voor de natuur, waar aanvankelijk iedereen weer nieuwe gelijke kansen krijgt.
Het is de biologische klok ( successie) terug draaien.
Vervuiling met olie, zal de natuur op den duur keurig op lossen, gekker nog, er zullen hierdoor nieuwe kansen gaan ontstaan voor zeldzame soorten!
Een mooi voorbeeld vind ik het zinkviooltje, als de grond ernstig vervuild is door giftig zink, dan zullen veel planten er niet meer kunnen groeien, maar wel het zinkviooltje, hij heeft zich gedurende de evolutie zo aangepast, dat hij er wel kan groeien, dus minder concurentie, dus meer kansen, verdwijnt het zink in de grond, dan kan het zinkviooltje er nog steeds wel kunnen groeien, maar zal toch verdwijnen door de terugkerende concurentie van andere planten die sterker zijn.
Zo zal het ook wel gaan met de olievervuiling, als straks bijna alles dood is van de olie, dan zullen andere planten en dieren zich explosief gaan ontwikkelen die er wel kunnen leven, door het uitblijven van concurentie, hierna komt er een perioden waar, meer planten en dieren soorten weer kansen krijgen, nog later is alles weer als voor de olieramp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kan iemand hier nog aan toevoegen. Zo een goed antwoord ! En met een hart voor de natuur gegeven. We vinden het allemaal echt heel erg , maar voor de natuur is een grote ramp ook een kans , denk ik . Zie Chernobyl .

Andere antwoorden (5)

Dieren zijn aangepast aan hun specifieke leefomgeving. Ijsberen getijden perfect in (het natuurlijke) ijs en sneeuw. Maar als je een woestijnrat in de (natuurlijke) sneeuw legt, sterft het.

Olie is dan weliswaar een natuurproduct. De meeste dieren zijn er niet aan aangepast.

Soms gebeurt het dat een heel groot deel van een het dierenrijk uitsterft door natuurfenomenen. Denk bijvoorbeeld aan hele grote vulkaanuitbarstingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Oliespuiters zijn geen natuurverschijnsel.
Evenmin als nucleaire reacties, op aarde dan.
Uiteraard zal de natuur na een catastrofe een nieuw evenwicht creëren.
In een wereld bedekt met olie zullen een aantal bacteriën het prima doen.
De vraag is alleen of daarin nog plaats is voor wat we de hoger ontwikkelde diersoorten noemen, inclusief de mens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt zo over alles spreken. De mens is onderdeel van de natuur, dus alles wat we doen is natuur. Daarom maakt het allemaal niets uit. En weet je: daar heb je helemaal gelijk in. De mens overschat zichzelf enorm, we denken dat we boven alles staan. Maar de tijd zal leren dat de aarde de mens zal overleven en zeker niet andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha Johan . Ik hoop niet dat ik je misleidt heb met deze vraag want als ik ergens een hart voor heb is het wel voor de natuur. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Oh, eeh ok. Dan is het inderdaad erg belangrijk dat er goed op natuur wordt gepast, deze is namelijk zeer kwetsbaar en wij mensen moeten hier zuinig op zijn voordat de aarde is vergaan.
Natuurlijk, alles wat er gebeurd is natuur. Ook als doen de mensen het expres of per ongeluk.
Het leven is heel slim en in die gebieden van de olieramp zal de natuur een nieuwe vorm gaan krijgen. Een nieuw ecologisch systeem gaan vormen.

Waarom wij het zo verschrikkelijk vinden is dat het huidige natuursysteem daar op het een op andere moment wordt vernietigd en veel daarin dood zal gaan. Die plotselinge verandering.

Over 10 jaar zal een hele nieuwe soort natuur daar volgroeid zijn. Dan zie je nog wel resten van het oude, maar het is dan allemaal een nieuwe natuur geworden.

----

Wij zelf vinden het zonde van de 'dure' olie, waar we zo van afhankelijk zijn. Dat zullen we merken in onze portemonnee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olie is dikke drap die alles bedekt. Het zit vol met gifstoffen (die net zo goed natuurproducten zijn) die levende wezens kunnen aantasten.

Het is nog veel erger dan je denkt omdat alles, flora en fauna, gaat eraan dood. En als je het niet opruimt, blijft het jarenlang in de omgeving zijn gifstoffen afstaan. Bad stuff, dat zwarte goud..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Alleen, het wordt volkomen afgebroken door de natuur. Op den duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wordt op den duur door de natuur afgebroken...