Kunnen dieren ook last hebben van sexueel overdraagbare aandoeningen (SOA's)?

Dieren zijn meestal niet de meest trouwe partners onder elkaar... bestaan er in het dierenrijk ook SOA's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.9K

Het beste antwoord

Jazeker.

Chlamydiavaccin voor koala’s Zo’n 25 tot 50 procent van alle koala’s die in Australië in opvangcentra binnenkomen, is besmet met chlamydia. Veel dieren zijn daardoor onvruchtbaar en dat is een gevaar voor het voortbestaan van de soort. Op dit moment wordt een vaccin tegen de ziekte getest bij gezonde koala’s. Als dat goed gaat, zijn de zieke dieren binnenkort aan de beurt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het katten AIDS virus is een virus wat uitsluitend bij de kat voorkomt, dus deze is niet besmettelijk voor de mens , hierover bestaat nog altijd veel verwarring. Het katten AIDS virus, ook wel Feline Immuno-deficientie Virus. De F staat dus voor Feline, de latijnse naam voor kat. Deze ziekte komt eigenlijk uitsluitend voor bij niet-raskatten. Waarom raskatten deze ziekte niet krijgen is op zich logisch, deze katten lopen in de regel niet buiten los, en vechten daardoor ook niet met andere katten. Door speeksel wordt de ziekte overgedragen, en bij vechten onderling is deze kans het grootst. Ook wordt de ziekte overgebracht door sexueel contact, maar vooral door speeksel. De raskatten worden voor een dekking dan ook getest op de eventuele aanwezigheid van het virus, bij de niet raskatten wordt deze test pas gedaan indien er een verdenking bestaat op AIDS, dus niet ter voorzorg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

jazeker, koala's zijn vatbaar voor het chlamydiavirus, en chimps en orang oetans kunnen hepatitis b oplopen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Het is bekent dat chimpangees h.i.v kunnen hebben/krijgen.
En bij katten bestaat ook kattenaids.
Dus ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, net zo goed als dat bij mensen een virus of andere ziekteverwekker overgedragen kan worden door middel van seks, kan dat bij dieren ook.

Toegevoegd na 5 minuten:
"Erfenis van de apen
Het hepatitis B virus is waarschijnlijk miljoenen jaren geleden van aap op mens overgegaan. Wetenschappers vonden het virus in 2000 bij verschillende wilde chimpansees en orang-oetans. Genetisch schelen het apenvirus en het menselijke virus maar elf procent met elkaar. Dit is vreemd, omdat hepatitis normaal gesproken erg snel muteert. Na miljoenen jaren zouden de verschillen veel groter moeten zijn. Toch is hier ook een verklaring voor. Het virus muteerde in het begin snel, tot het punt dat veranderingen niet meer noodzakelijk waren om te overleven."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ook dieren krijgen dat.

Hieronder een voorbeeld.

CEM is een geslachtsziekte bij paarden, veroorzaakt door de bacterie taylorella equigenitalis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Virussen hebben geen moreel kompas, als er wegen tot verspreiding zijn gebruiken ze die.
Het is al bij al een wonder dat er nog dieren zijn zonder soa's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey dat is een plaatje van de paashaas!
Zo legt ie dus de paaseieren ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sst, niet verder vertellen ;-)
Ook een dier kan een SOA oplopen (katten kunnen AIDS hebben bijvoorbeeld) of er drager van zijn. Als een menselijke variant van een SOA in het bloed van een dier komt, kan het wel zijn dat dit bij het dier niet aanslaat - maar als het dan (via bloed of slijmvliescontact) met mensen in contact komt kan het m.i. prima overgedragen worden. Zolang het virus kan overleven in het dier kan het overgedragen worden.
Typisch voorbeeldje: Ik ben nog nooit een mug tegengekomen die last had van AIDS of malaria, maar ze kunnen de ziekte prima overdragen. Idem voor bijv. ratten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja honden, hebben transmittable venerable disease.
Apen hebben SIV (variant HIV) en katten FIV. en vele andere voorbeelden ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja bij katten want,door speeksel wordt de ziekte overgedragen.