Waarom kan bijvoorbeeld een kameleon zijn ogen wel appart van elkaar bewegen?

Als reactie op mijn vorige vraag. Wanneer wij dan niet helder kunnen zien wanneer we bv scheel kijken kan een kameleon dat dan wel, helder zien terwijl het zijn ogen afzonderlijk van elkaar beweegt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (5)

Omdat die dezelfde genen heeft als Martin Feldman. Flauw ik weet het maar op deze link wordt er wat uitgelegd http://ontdekkingsreis.org/reptielen/hagedissen/infogewone%20kameleon.html Heeft iets te maken met het feit dat zijn ogen buiten de schedel zitten

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de pubers op deze site Maty Feldman was een komiek uit de vorige eeuw. Scheelt weer een vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor dat dier van levensbelang en evolutionair gebleken meer overlevingskansen te hebben...

die heeft dus andere procestechniek van verwerking van de visuele informatie dan wij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Alles wat evolutionair is ontwikkeld is van levensbelang.
Anders kan hij niet zien welke kleur hij van de omgeving moet aannemen.

Daarbij kan een kameleon slechts een klein deel scherp in 3d zien: Alelen recht vooruit. De recht van zijn blikveld wordt efgeschermd door de 'neus' van zijn kop: Er is heel meer nut voor zijn ogen om rond te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen de kameleon kan dat, maar ook een hoop andere hagedissen. Op die manier kan hij zijn prooi blijven volgen zonder zijn kop te bewegen. Dan valt ie nog minder op.
AWM
14 jaar geleden
Omdat hun hersenen zo geprogrammeerd zijn dat ze chocola kunnen maken van twee verschillende beelden.
En mede als antwoord op die vorige vraag: onze hersenen niet.