Voor zover ik weet gaan ze niet dood, tenzij je werkelijk pure ethanol toevoegt. Aan het eind van het gistingsproces begint de alcohol zo in te werken op de gisten dat er twee effecten optreden, verminderde celgroei en verminderde fermentatie. De invloed op de fermentatie is wat minder groot dan op de celgroei. De vorming van ethanol gaat dus nog even door, zonder dat celpopulatie toeneemt. Als er evenwicht is is er geen groei meer, verminderde overleving van de gisten en geen vorming van ethanol.
De kwaliteit van de mitochondrien bepaalt in hoeverre een gist bestand is tegen de schadelijke effecten van ethanol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blootstelling aan een hoge concentratie ethanol (70%) is dodelijk voor gistcellen (maar ook voor bijvoorbeeld bacteriën) omdat de celmembraan deels wordt opgelost. Hierdoor wordt de celmembraan lek, en worden functionele en belangrijke eiwitten in de cel aangetast door binnendringend ethanol. Omdat belangrijke eiwitten voor de groei en het overleven van de cel worden aangetast, verliest een cel zijn levensvatbaarheid en gaat dus dood.

Daarom wordt in veel laboratoria 70% ethanol gebruikt als een desinfectant om werkplekken vrij te maken van bacteriën en andere ongewenste cellen.