Is een kikker een zoogdier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit een kikker de borst zien geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat een kikker een zoogdier zou zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een vraag daphne, het wordt niet gepresenteerd als feit toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@HKT hoewel men kikkers in gevangenschap wel degelijk moet voeden (al dan niet op de boezem of torso) maakt het nog geen zoogdier. het feit dat kikkers zich kunnen vastzuigen, en bepaalde levensvormen (zich) aan een kikker(billetje) kunnen (vast) zuigen maakt hierin geen enkel verschil. ik denk dat de paddenlikkers enorm in de war zijn vanwege deze begrippen, en bovendien het verschil tussen een kikker en een pad niet helder hebben.

Het beste antwoord

Nee, een kikker is een amfibie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Zelfs letterlijk hetzelfde! +

Andere antwoorden (4)

Nee, een kikker is een amfibie.
bamibal
11 jaar geleden
nee, een kikker is een amfibie. Kikkers worden geboren uit eitjes die de door het vrouwtje gelegd worden en tegelijkertijd bevrucht worden door het mannetje.

De definitie van zoogdieren is, is dat ze Direct uit de moeder geboren worden en worden gezoogd door de moeder.

Daarom is een kikker geen zoogdier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Xibel, je bent me net voor, ik wilde ook wijzen op de Platypus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jullie hebben gelijk. ik dacht ook aan het vogelbekdier toen ik dit plaatste. maar heb het niet bij mij. antwoord gezet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er bestaan overigens ook levendbarende kikkers :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eucalypje, er zijn geen levendbarende kikkers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Tortuga ohw? http://en.wikipedia.org/wiki/Surinam_toad
(de pipa dus) en hier nog een kikkertje die het anders aanpakt
http://allaboutfrogs.org/weird/strange/brooding.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ eucalypje "Bij dieren is levendbarendheid een relatief normaal verschijnsel, hoewel de meeste soorten ovipaar ofwel eierleggend zijn. De bekendste levendbarende dieren zijn zoogdieren, die nagenoeg allemaal levendbarend zijn. Uitzondering vormen de eierleggende cloacadieren: het vogelbekdier en de mierenegels. Levendbarendheid komt ook bij andere diersoorten voor, zoals haaien en enkele reptielen (skinken en sommige slangen). Een tussenvorm wordt ovovivipaar (eierlevendbarend) genoemd. Daarbij maakt het moederdier wel eieren maar heeft geen placenta-achtige structuur en kan het embryo dus niet tijdens de groei voeden. De eieren blijven in het lichaam van de moeder totdat ze uitkomen. Van een harde of stevige schaal is dan meestal geen sprake, de jongen komen in een dun vliesje ter wereld." http://nl.wikipedia.org/wiki/Viviparie Er zijn dus geen levendbarende kikkers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn excuses , ik heb in mijn antwoord de definitie van zoogdieren verkeerd uitgelegd, maar de moraal is dat een kikker dus geen zoogdier is en dat er ook geen levendbarende kikkers zijn, zoals door eucalypje beweert wordt
nee, kikkervisjes drinken geen melk bij hun moeder, al zou kermit hierop mogelijk een uitzondering kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met melk drinken bij de moeder bedoel ik zogen, (borst/uier/tepel) pipa's zijn idd een ander slag, (vindt het maar platte griezels, en ben blij dat ik hier toch een ander geslacht tongloze surinaamse kikker familie bezit) ;-) maar goed, ik kan in mijn ogen niet zeggen dat een discusvis zijn jongen 'zoogt', maar zo zijn er nog meer 'uitzonderingen op de regel' er zijn bv ook levendbarende kikkers, maar dat maakt ze nog geen zoogdier. de mierenegel is een van de zoogdieren welke eieren legt, maar dat maakt ze nog geen vogels. een zeepaardje is vis (staalvinnige) met een buidel, maar dat maakt ze nog geen buideldier en de is walvis geen vis omdat ie hier veel van weg heeft en in het water leeft. wellicht het probleem met inductie, en om het maar even in de 'diertjes' te houden: het ravenparadox. :)
zoogdieren zijn levendbarend dus misschien kun je het zo makkelijker onthouden
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de meeste zoogdieren zijn levendbarend
ofwel: niet alle zoogdieren zijn levendbarend. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mierenegel