Wat gebeurt er met een (dood) lichaam in de ruimte?

Hoi, ik heb gisteren de prequel van een game gekeken, op het einde is te zien hoe een vrouw door een explosie in de ruimte belandt en gewoon wegzweeft (ze sterft natuurlijk, logisch). Dit heeft me aan het denken gezet: wat gebeurt er met een dood lichaam als het zich in de ruimte bevindt? Het kan inderdaad aangetrokken worden door een planeet/ster, maar wat als het zich niet binnen het bereik van aantrekkingskracht bevindt?
Blijft het dan gewoon intact? Rot het (niet)? Ziet het er na 1, 100 of 1000000 jaar nog hetzelfde uit? Klinkt misschien dom maar dit vraag ik me dus echt wel af. :P Op Aarde heb je allerlei (micro) organismen, vocht, lucht, en die heb je in de ruimte dus niet...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Inclusief tekeningen, maar wel in het Engels: http://bodiesinspace.ghoste.net/

Antwoorden (2)

Sinds het lichaam waarschijnlijk niet zo snel kan gaan dat het een "orbit" rond een planeet kan maken wordt die waarschijnlijk door een planeet aangetrokken en uiteindelijk knald het lichaam op de grond (van de planeet) en spat uit elkaar of verbrand in een atmosfeer (als het die heeft).

Maar als dit niet gebeurt,
Zullen alle gassen het lichaam direct verlaten. Je aderen spatten uit elkaar . Dan zwel je op en terwijl dat gebeurt ben je ook nog eens aan het bevriezen en asn het eind ziet het er heel misvormd uit.
;)

Toegevoegd na 1 minuut:
"Asn (typefout) = aan"

Toegevoegd na 3 minuten:
Er gebeuren nog meer dingen maar ik weet ze niet allemaal uit mijn hoofd.
Dus in het kort: het lichaam blijf er niet hetzelfde uitzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gassen in het lichaam zullen het lichaam niet direct verlaten, daar de huid en de overige ruimtekleding die je ongetwijfeld aan zult hebben (want je zou niet naakt rondzweven) niet gelijk poreus genoeg zullen zijn om er in één keer uitgezogen te worden. Het vacuum zal ook niet meteen je lichaam uit elkaar trekken of je aderen uit elkaar doen spatten.

De organen binnen in je lichaam zullen eerst gedeeltelijk ontbinden, doordat er in het lichaam genoeg bacterien aanwezig zijn om dit proces in gang te zetten. Door de extreme temperatuur, straling etc zullen deze niet genoeg energie hebben om het ontbindingsproces helemaal af te maken. Op een gegeven moment gaan de bacterien in een 'coma' waarmee de ontbinding dus maar gedeeltelijk plaats zal vinden en vooral in het lichaam zelf. Aan de oppervlakte zal alles vrij snel bevriezen en daarmee nog wel enigszins herkenbaar blijven.

Het lichaam zal dan rond blijven zweven totdat het ofwel wordt aangetrokken door een hemellichaam met genoeg massa, in botsing komt met een sneller bewegend object of uit elkaar gereten worden door sneller bewegende klein gruis.