Hoe komt de strontvlieg aan zijn naam?

De strontvlieg leeft niet van mest maar van nectar, en af en toe wordt ook een ander insect gegrepen, meestal andere vliegen.
Deze worden met de zuigsnuit leeggezogen.
Toen ik dit las kwam de vraag: hoe komt de strontvlieg aan zijn naam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Ik weet niet of je in de grote stad woont of ergens waar regelmatig allerlei soorten mest op straat liggen, maar er hoeft maar ergens een drol van eender welk dier op straat te liggen, of ze komen er op af als vliegen op de ....stront.

Maar inderdaad, die eten ze niet ; ze leggen er hun eitjes in. Ze zijn er dus van afhankelijk voor de voortplanting. En aangezien je een dier niet per se hoeft te noemen naar wat-ie éét, maar de meeste dieren genoemd worden naar wat ópvalt, is de naam niet zo heel moeilijk te verklaren.

Vooral op en rond boerderijen is de voorkeur evident, want koeienpoep heeft hun voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

waar je mee omgaat word je besmet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Srontvliegen leven neit van stront maar van nectar.
Wel is het zo dat ze als ze zich willen voortplanten, het vrouwtje een mesthoop nodig heeft om de eitjes in af te zetten.

Toegevoegd na 28 seconden:
neit=niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat zijn wetenschappelijke naam (Scatophaga stercoraria ) samengesteld is uit het Griekse scatos en het Latijnse stercos, wat allebei stront betekent.
Daar heeft hij zijn naam dus aan te danken;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom zijn die Griekse en Latijnse dan naar stront genoemd?
Het woord zegt het al. Omdat ze vaak op stront te vinden zijn, waar ze ook hun eieren in leggen.
Ze hebben vast een Latijnse naam, die ik niet weet overigens. Prachtige kleuren hebben ze. Van goud, blauw, groen door elkaar heen. Prachtig voor zo'n lelijke naam hihi. Groetjes Schuimpje.