wat is het effect van uv licht op de kleur van bladeren van een plant?

ik heb een plant een tijdje in het donker gezet en de bladeren ervan vertoonden een lichtere, groene kleur dan normaal. Is dat het gevolgen van een tekort aan uvlicht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

Het is een tijdje geleden dat ik me hier mee bezig heb gehouden, maar ik doe een poging:

Dat de plant een lichtere kleur heeft dan normaal komt niet door UV- licht maar door een te kort aan licht uit het zichtbare spectrum: Het licht dat we met het blote ook kunnen zien. In dit spectrum zit ook nog verschil qua golflengte. Bij een lage golflengte zit violet licht en bij een hoge golflengte rood licht. Een plant heeft bladgroenkorrels in zijn bladeren zitten (ook wel chloroplasten genoemd). Deze korrels vangen licht op en zetten licht om in energie die gebruikt wordt bij de fotosynthese.

Het blad is groen omdat een plant vooral blauw/ violet en rood licht absorbeert en groen licht het meest wordt afgekaatst. Het groene licht kaatst af en dat zie je dus als je naar een plant kijkt.

In jouw geval heeft de plant te weinig zichtbaar licht gehad, waardoor de bladgroenkorrels geen fotosynthese hebben kunnen doen. Als de plant geen fotosynthese kan doen verslapt deze en krijgt deze een gele/ bleke kleur. Leuk feitje: Meestal worden de planten dan wel een stuk langer qua lengte omdat ze op zoek zijn naar licht maar ze gaan slap hangen omdat ze niet genoeg energie hebben om voor stevigheid te zorgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel! Dit kan inderdaad het antwoord zijn op mijn vraag!

Andere antwoorden (1)

Nee, het is een gevolg van tekort aan zichtbaar licht, in het bijzonder het licht dat de plant gebruikt voor fotosynthese.
Omdat er geen licht is, verspilt de plant geen energie aan het maken/instandhouden van chlorofyll en andere stoffen die nodig zijn voor fotosynthese en de plant een groene kleur geven.
tinus1969