wat is het verschil tussen een mensen oor en een uilen oor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Poet
9 jaar geleden
Moeilijk te zeggen volgens deze foto:
http://www.piercingzone.nl/857-thickbox_default/3d-uil-tunnel-saba-hout-20-mm.jpg

Het beste antwoord

In principe heeft elk mens een voorkeurs oor voor zachte en harde geluiden. D.w.z. dat de meeste mensen met hun ene oor de zachte geluiden preciezer kunnen waarnemen dan met het andere oor. Het andere oor is juist beter bestand tegen hardere geluiden.
Onze oorschelpen zitten buiten ons hoofd.
Uilen hebben hun gehooropeningen aan de zijkanten van de schedel zitten. Soms zit daar nog wel een soort dekseltje op, maar dat dient alleen als bescherming, het is geen oorschelp zoals bij ons.
Bij sommige uilensoorten is er iets vergelijkbaars met onze oren: doordat bij de uil de oren niet helemaal symmetrisch staan is het voor hen mogelijk met het ene oor de verder gelegen geluiden te horen en met het ander de geluiden van dichtbij beter te kunnen waarnemen. Dat doen ze om hun prooi op 2 verschillende manieren te kunnen "zien" in het donker. De uil vormt zich een landkaartje van waar in het gebied de muis zich bevindt. De oren hebben elk hun eigen functie. Het ene voor het grovere werk (waarbij hij ook de obstakels zoals bomen e.d. kan plaatsen zodat er niet tegenaan gevlogen wordt) en het andere als precieze radar waarmee hij zeer nauwkeurig kan berekenen waar hij zijn prooi kan pakken.
Je ziet weleens uilensoorten met pluimpjes op hun kop. Hier zitten de oren echt niet onder. De oren zitten meer aan de zijkant van de kop. Wel is het zo dat de veren rondom de oren ook nog eens een functie hebben. Net als mensen een hand achter hun oor houden om meer geluid te kunnen opvangen of hardere geluiden te kunnen tegenhouden, hebben de veren rondom de uilen oren een dergelijke functie.
Een uil kan beter horen dan een mens. Onze frequenties en volumes zijn beperkter.