Waarom kunnen beerdiertjes tegen extreme omstandigheden?

Ze kunnen volgens deze bron tegen:

Extreme kou en hitte (-273,10ºC tot +250ºC)
Extreme druk en onderdruk (ze kunnen tegen drukken van vacuüm tot 7000 atmosfeer).
Extreme straling (5.700Gy aan straling, hetgeen plm gelijk staat aan 30 miljoen röntgenfoto's)
Extreme droogte: Ze kunnen een decennium zonder water. Waarschijnlijk nog veel langer.

http://www.flabber.nl/linkdump/plaatjes/waarom-het-beerdiertje-het-allerbruutste-is-wat-de-natuur-ooit-heeft-voortgebracht

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik doel op specifieke kenmerken het dier die verschillen van andere diersoorten en die het verschil verklaren

Toegevoegd na 1 dag:
Oja, ze kunnen niet alleen tegen langdurige droogte maar tevens leven ze prima in water

Picture for question
9 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit lijkt me een vraag in de categorie waarom zijn de bananen krom. De natuur heeft ze waarschijnlijk zo kunnen maken omdat ze zo klein zijn. Leuke bijdrage, ik had er niet van gehoord.
Antoni
9 jaar geleden
Het beerdiertje is de "mascotte" van het nieuw geopende museum Micropia (dat te vinden is naast Artis in Amsterdam). Micropia is een museum dat zich helemaal richt op micro-organismen. Het beerdiertje is ook zo'n micro-organisme.Zie www.micropia.nl.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ook , nog een plus.

Het beste antwoord

Ze zullen dus moeten bestaan uit eiwitten en andere bouwstoffen die stabiel zijn bij genoemde fysische omstandigheden.
Bijna al het andere leven haakt af bij 80 graden en alle bekende andere micro-organismen houden het bij 120 graden voor gezien.
Als de info bij de vraag klopt is dit inderdaad de heftigste extremofiel die we kennen.
Ziet er ook best buitenaards uit, overigens.

Toegevoegd na 18 minuten:
Heb nu de site bekeken, het kent een soort spore-toestand en dan kan het veel aan omdat het water verdampt en he tmetabolisme stopt.
Dan stopt ook het leven. Het meest bijzondere lijkt me dat de organische stoffen waaruit het diertje bestaat , haast inert zijn.
Toch moet het DNA hebben, ik wist niet dat dit 250 graden en een zo hoge stralingsdosis kan doorstaan.
Als het echter in de sporefase is, is DNA niet actief en is blijkbaar veel moeilijker te verstoren.
Heb jaren microbiologie gedaan maar hier sta ook ik van te kijken.
Ik denk dat het werkelijke buitenaards is, van origine, maar dat zijn wij zelf mogelijk ook.
Gelukkig zijn ze niet zo schadelijk voor de aarde als wij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vermoedelijk omdat ze al heel lang bestaan, zich goed kunnen voortplanten en zich daarmee uiteindelijk aan alle meest extreme omstandigheden hebben aangepast in de strijd te overleven. Een 'reden' of 'waarom' is er nooit te geven voor de eigenschappen die een dier wel of niet heeft. Evolutie is een opeenstapeling van toevallige veranderingen waarbij de best aangepaste de beste kansen op overleving en voortplanting heeft. Hoe ingewikkelder een orgsanisme, hoe lastiger dat kan zijn omdat de natuur wel moet roeien met de riemen die ze heeft. Een primitievere / eenvoudigere diersoort kan uiteindelijk in meer niches kruipen en overleven dan een ingewikkelder organisme als een zoogdier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Marleen beerdiertjes komen over de hele wereld voor in het water op mos hoog in de bergen in koude omgeving en warme omgevingen. In extreme koude omstandigheden kunnen ze zich in een soort schijndood brengen en dat doen meer dieren en als het dan weer iets warmer wordt worden ze weer wakker.
ronron1212
9 jaar geleden
lees ook dit eens
http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/68046-overleven-in-een-winterslaap.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het, het beestje is mij welbekend.