Waarom groeperen die kleine muggetjes/vliegjes zich altijd in van die wolken?

Je ziet het rond deze tijd veel op de stranden en op het platte land. Ik kan geen reden bedenken waarom het nuttig zou zijn voor die beesten om zo doelloos in een zwerm omelkaar heen te blijven vliegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.9K

Het beste antwoord

Mannetjes muggen zwermen. Vrouwtjes muggen zijn solitair.

Door te zwermen maken mannetjes muggen de meeste kans een vrouwtjes mug tegen te komen, in te sluiten en te kunnen bevruchten.
Het is voor een vrouwtjes mug vrijwel onmogelijk om " ongeschonden" door zo'n zwerm heen te vliegen.

Het vergroot de "pakkans" dus.

Daarnaast biedt zwermen voor zowel vliegjes als muggen bescherming tegen natuurlijke vijanden.
Het kan de vijand verwarren en desorienteren als je en mass van hot naar her schiet.
De totaal som als groep is vele malen groter dan als kleine solitaire vlieg of mug.
De kans dat je " gepakt wordt" door je vijand is hierdoor dus kleiner.

Veel vissoorten doen hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat er gewoon HEEL VEEL van zijn, en ze ALLEMAAL massaal op het licht in de omgeving aankomen, en meestal is dat 1 lichtbron op een heleboel vierkante meters. Daar wemelt het dus van die beestjes.

De reden waarom ze ook los daarvan in die grote zwermen vliegen is volgens mij vooral omdat ze niet beter weten. Ze komen op ongeveer dezelfde plek uit de eitjes, en hebben ongeveer hetelfde doel, dus blijven ze ook redelijk bij elkaar vliegen. Bescherming van de grote getallen ; één vogel of ander roofdier kan nooit de hele zwerm naar binnen werken.

maar je komt ook best regelmatig een individueel beestje tegen hoor, alleen DAN vallen ze niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat kan niet het hele antwoord zijn. Je ziet ze inderdaad regelmatig, bijvoorbeeld zomaar ergens boven het water, of zomaar ergens in de tuin. Een grote zwerm minimugjes. Waarom juist *die* plek? Geen idee. Waarom vliegen ze eigenlijk? Dat kost energie. Waarom zitten ze niet allemaal op een blad te wachten tot er een mogelijke prooi voorbijkomt?
Een zwerm is net als een kudde, de vijand kan ze niet allemaal te pakken krijgen en zo is de kans van overleven het grootst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Waarom *vliegen* ze dan? Dat kost veel energie. Op een blad zitten is veel efficiënter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze vliegen om te paren en om voedsel te vinden.
Ze vormen een zwerm als ze in de larvenfase zijn, dus als er gepaard moet worden. Meestal doen ze dat na zonsondergang. De plek op zich moet vochtig zijn, dus boven een vijver, of vlak bij struiken en bosje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze komen bij gunstige omstandigheden massal uit, meestal in water. en ze blijven bij elkaar vanwege de betere overlevingskansen...een vogel kan ze nooit allemaal tegelijk opeten...net als een school vissen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zijn broertjes en zusjes van elkaar, uit dezelfde poel. Zo vinden ze dat gezellig. nee maar weten die muggen veel, die doen elkaar na, en blijven samen