kan je mannen klonen?

Ik heb een nogal vreemde vraag. Op school hebben we het recent over klonen gehad. hierbij zou je de kern uit een lichaamscel halen en die in een lege eicel implanteren. Maar als je dit met een lichaamscel gebeurt, dan zal deze toch altijd twee X-chromosomen bevatten? en dan kun je dus alleen vrouwen klonen? volgens mij moet je in theorie ook mannen kunnen klonen, maar kan iemand mij uitleggen hoe dat dan in zijn werk gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ze kunnen nu ook mannen laten voortplanten. . Ik heb laatst gehoord van een experiment dat ze een vrouwelijke muis die alleen y- eicellen kon produceren dus wanneer deze bevrucht werden met een y-zaadcel. Krijg je dus een yy dna streng.
Deze muis kan alleen maar maar mannetjes krijgen.
Het fijne weet ik er niet meer van helaas
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp niet waar de stelling vandaan komt dat een lichaamscel toch altijd twee X-chromosomen bevat... Waar heb je dat vandaan?

Antwoorden (3)

Ik heb een antwoord op je vraag, maar ik weet absoluut niet wat het betekend. Jij hebt het over een lichaamscel maar als ze een kloon gaan maken gebruiken ze een zogenaamde: 'Somatische lichaamscel met recombinant DNA'. En daar word dan de karn uit gehaald, en die word dan met een eicel zonder de kern versmolten. Dan volgt een natuurlijke celdeling.

Als ik me niet vergis he! Maar ik denk dat je hier sowieso mee verder kan! Succes!

Toegevoegd na 56 seconden:
karn is natuurlijk: 'kern'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee die lichaamscel heeft niet altijd 2 X chromosomen tenzij je die lichaamscel uit een vrouw haalt. Als je die lichaamscel uit een man haalt heb je gewoon een cel met 46 chromosomen waaronder een X en een Y.

Met klonen maak je genetisch precies dezelfde persoon dus dat kan met mannen of vrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is dus ook onmogelijk ;) Kijk eens naar de gegevens van het schaap Dolly, helaas is het te klonen schaap een vrouwtje geweest maar dat had net zo goed een mannetje kunnen zijn.
Met mannen is het lastiger, omdat je dan in principe de man een eicel moet laten maken. Dat is in principe niet onmogelijk, als er nog ongedifferentieerde cellen zin de kiemlijn aanwezig zijn. Er zijn ook trucs voor trouwens, of je moet de eicel van een vrouw gebruiken die van dezelfde vrouwelijke voorouder als de man afstamt (b.v. een zus), zodat ook het mitochondriaal DNA en de opbouw van het cytoplasma hetzelfde blijft. Dan kun je de kern van een stamcel van de man in die eicel inbrengen en krijg je een mannelijke kloon die ook een identiek cytoplasma heeft.

Met vissen is het ook nog mogelijk om kruisingen te maken met volledig homozygote supermales (YY) en volledig homozygote vrouwtjes(XX). De kruisingen zijn dan allemaal genetisch identieke mannen (dus een kloon). Bij zoogdieren zijn supermales niet levensvatbaar dacht ik.

Het systeem met homozygote voorouders wordt wel veel toegepast om bijvoorbeeld vrijwel identieke legkippen of slachtkuikens te produceren of een genetisch identieke populatie proefmuizen. Bij zoogdieren wordt daarvoor een serie inteeltkruisingen gemaakt. Het is dan alleen (nog) niet mogelijk om de legkippen allemaal van het vrouwelijke geslacht te laten zijn. Op het ogenblik worden de mannetjes zo snel mogelijk van de vrouwtjes gescheiden en worden ze ingevroren als diervoer verkocht voor nertsen of huisdieren.