Als het Syndroom van Asperger alleen overgegeven kan worden door mannen, waarom kunnen vrouwen het dan hebben?

Ik hoorde dat het syndroom van asperger altijd door de vader overgegeven wordt, maar vrouwen kunnen het wel hebben. Hoe komt het dat vrouwen het dan niet door kunnen geven maar mannen wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
bamibal
12 jaar geleden
Volgens mij is dat niet waar. Het kan zowel door vader als moeder worden doorgegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin is dat. Mijn zoon heeft het echt van ons tweeën hoor! Wij zijn beiden trotse nerds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar hoorde je dat dan Heb je daar een bron van ?
Volgens mij weten we nog lang niet alles over de erfelijkheid van dergelijke aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, je aanname klopt niet Datenshi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben vrouw en heb het. de vader van mijn kinderen niet. mijn zoon wel
dus als moeder doorgegeven.
mijn vader en opa trouwens ook, dus die wel als vader doorgegeven

Het beste antwoord

De genen die dit syndroom doorgeven zitten in de mannelijke chromosomen.
Als een meisje geboren wordt zitten ze in het mannelijk deel van het erfelijkheidsmateriaal maar niet in het Y chromosoom (tenminste niet allemaal, er zijn nogal wat genen bij betrokken is gebleken.)

Daarom kan een meisje wel asperger hebben maar het niet doorgeven, blijkbaar.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit behoeft enige verduidelijking.
Als een meisje via meiose haar eigenschappen doorgeeft, worden de genen die Asperger veroorzaken "uitgezeefd"
Wat bij de meiotische deling bij een man niet gebeurt.
Dus zelfs een meisje met Asperger geeft de genafwijkingen niet (voldoende) door om Asperger te veroorzaken.
Omdat echter niet het Y chromosoom van de man de afwijking (alleen) bevat, kan -ook als hij het X chromosoom doorgeeft- Asperger via de ander chromosomen doorgegeven worden.

Toch heeft men nog niet alle genen te pakken die Asperger veroorzaken en is de stelling in de vraag nog niet zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan ligt het op het x- chromosoom van de man. De y draagt namelijk niks. De man geeft als het een meisje wordt automatisch de x door dus dan heeft een meisje het
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dat kan niet kloppen, want dan zou een vader het niet aan een zoon kunnen overgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee maar wij hebben geleerd dat de moeder het dan aan de zoon doorgeeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch maar even terug gaan vragen aan je biologieleraar. Ik ken een heleboel meiden met Asperger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijd voor genetica 1.01.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg toch niet dat een meisje het niet kan krijgen ?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vrouw geeft altijd een X door. De man geeft of een X, of een Y, nooit allebei (extreme uitzonderingen daargelaten).
Als, zoals jij stelt, de man het alleen met een X door zou geven, zou het syndroom alleen bij XX (vrouw X, man X), dus alleen bij een meisje voor kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de volgende generatie kan de vrouw die x doorgeven en de man dan zijn y en dan wordt het een jongen
Er is een vermoeden dat het erfelijk is maar hoe het doorgegeven wordt is niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je stelt klopt niet: mijn zoon heeft Asperger syndroom en dat is doorgegeven via mijn genen - ik ben zijn moeder, even voor de duidelijkheid ;-)
Het komt in mijn familie voor. Zelf ben ik er niet mee geboren, maar heb wel autitrekjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En ik hoop dat je daar trots op bent! Nerds forever!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, dank!
Nou, trots vind ik nèt effe te ver gaan, maar er is niks mis mee. Maakt het leven interessant ;-)))))))
Vanwaar "censuur" door je 4? Stippeltjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker wel nerds 4ever!
Ik hoor bij jullie club hoor, maar ze geloven me nooit :( blijkbaar heb ik geen nerd-hoofd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikke ook niet hoor.... uh.... denk ik.... wat is een
"nerd-hoofd" eigenlijk???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee! Maar iets aan mij doet mensen niet geloven dat ik toch echt de wiskunde nerd van de klas was, en nu nog steeds trouwens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mm.... is een super-nerd-bril dan misschien een idee? ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stelling: het aantal auti's is op deze site significant hoger dan elders op het web....;-) (en dat geeft helemaal niks...;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb toevallig vorige week m'n ogen laten meten, dus die bril komt eraan :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cattivo: heb je een bron voor je stelling, cijfermateriaal, grafieken, statistieken, onderzoeken? @jOve: scheelt een boel, op vele gebieden!!!
Bron: eigen ervaring ;-))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wendy...het is een stelling dus geen bron...;-)
Jij ook al...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je wendy in dit geval niet al te serieus moet nemen cattivo ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik ook jOve.... ik had het misschien iets duidelijker moeten maken Cattivo ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grapjes zijn moeilijk voor mij soms...en de mijne worden niet begrepen...lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je maar niet op geeft en je erbij neerlegt dat je dat soort dingen niet goed kan Cattivo!
Ook voor auti's is er veel vooruitgang te boeken. Geen grapje overigens ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, ook Gij Cattivo? (=grapje ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft iets ook niet GOED te kunnen, toch?
En bij grapjes en humor is het ook zó belangrijk hoe de ander op dat gebied in z'n velletje steekt. Wat de 1 een giller vindt, vindt de ander bijvoorbeeld beledigend. Is allemaal zo persoonlijk.
Ik kan bijvoorbeeld echt in een deuk liggen om de humor van auti-zoonlief, maar velen vinden hem keihard en niet-sociaal.... Ligt dat dan aan hem, aan mij, of aan die "velen"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wendy...hier idem...zoonlief en ikke...ega heeft het zwaar...lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben het er mee eens dat hier het auti- gehalte hoger ligt dan gemiddeld. maar ja, wij zijn nieuwsgierig, en vragen graag