Hoe kan het dat de balen hooi, die ingepakt zijn, niet rotten?

Als men hooit, en het hooi is niet goed droog gaat het schimmelen of rotten. Als men de balen in plastic wikkelt kan het goed bewaard worden ook al is het niet droog.
Als men de balen opent, zijn ze binnen een paar weken verschimmeld.
Hoe kan het dat ze in het plastic zo goe bewaard blijven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.5K

Antwoorden (5)

Zolang ze goed ingepakt zijn, kan er geen zuurstof bij. Zodra er voldoende zuurstof bijkomt, gaan de schimmels groeien.
jc54
12 jaar geleden
Rotten is een combinatie van Vocht, Schimmel en Zuurstof. Als je er dus voor zorgt dat de balen goed droog zijn, dan heb je al een grote winst behaald. De boeren laten de hooi ook eerst goed drogen alsvorens de hooi te bundelen.
Rotting zelf is vaak ook een proces ZONDER zuurstof, dus anaëroob. Hangt af van welke organismen voor de rotting zorgen: bacteriën of schimmels. In het geval van hooi is het dus vaak schimmel (of gist - is een eencellige schimmel).
Het zou extra helpen als de balen in het plastic OF vacuum werden gezogen, OF onder een extra stikstof-rijke atmosfeer worden opgeslagen. Dit leidt echter alleen tot extra kosten en daar zijn de boeren niet op uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het dus over inkuilen want hooi wordt nòòit plastic omgewikkeld. Het klopt overigens dat in hete zomers het kuilgras zodanig uitgedroogd kan zijn dat het wel hooi lijkt - dus dat zal je vraag wel zijn?
Wel, loop maar eens het weiland in en dan zal je voorop de tractor die de grote pakken maakt een grote 200 litertank heeft met mierenzuur, soms propionzuur erin en dat is dus het antwoord op je vraag. Je hoeft zelfs niet eens te kijken want de walgelijke stank is wel genoeg. Welke van de 20 zuursoorten het wordt beslist de loonwerker op basis van zijn vakkennis.

Hooi, daarentegen gaat NOOIT een vloeistof erover maar moet vele malen omgekeerd worden "zodat de zon erinzit" en dat is het geheim van goed gewonnen hooi en mag nooit van zuurstof afgesloten zijn: oude hooibergen met los hooi gaat elke meter een takkenraamwerk erover om lucht toe te voeren - bij handpakjes hoeft dat niet.
Hooi met schimmel erin geeft vaak abortus rond de 6e maand - maar ik heb het ook wel meegemaakt dat paarden die verschimmeld hooi kregen niet meer te berijden waren wegen kopziekte. Verschimmeld hooi hoort maar op 1 plaats: de sloot erin en na 1 jaar is het een prima meststof geworden dat je met een knijper eruithaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het voorgedroogde gras wat in de balen gaat welke gewikkeld worden verzuren,waardoor de PH waarde onder de 4,2 daalt, bij deze waarde stopt de schimmel en bacteriegroei en blijft de voedingswaarde behouden ,het toevoegen van bepaalde zuren of suikers word alleen gedaan als te verwachten is dat de verzuring niet snel genoeg zal plaatsvinden waardoor het rottingsproces niet tijdig gestopt word.
het principe is het zelfde als we doen met koolsoorten waar we zuurkool van maken of de conservering van melk door er yoghurt van te maken .
het voordeel van dit gras is dat de voedingswaarde ten opzichte van hooi veel hoger licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat dit hooi zo ingepakt wordt is dat er minder licht bij kan. De lichtintensiteit is in deze balen hooi te verwaarlozen. Het is dan ook niet voor niets dat deze balen z.g.a. altijd verpakt worden in zwart en blauw folie. Hierdoor kunnen bepaalde bacteriën schimmels en dieren niet in deze hooibaal leven.
een voorbeeld van zo'n diertje dat in het hooi leeft is een amoebe, een eencellig dier dat heel lang in het hooi kan zitten (als het een beetje vochtig is) maar pas actief deelt met zonlicht.
Natuurlijk heeft de boer met meer dieren, schimmels en bacteriën die ook zonder licht kunnen leven. dus gebruikt hij soms ook nog andere middeltjes, deze helpen bijvoorbeeld de ph te verlagen en het vochtgehalte te verlagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze pakjes zijn ingepakt in wit plastic.