Waar kan ik de geelgerande watertor zien?

Waar (in NL, DE of BE) kan ik de geelgerande watertor in het wild zien?

Kan ik dit insect al in mei zien, of moet ik nog even wachten?

En moet ik moeite doen (stenen optillen, de bodem van een meertje omwoelen), of kan ik beter geduldig wachten op een geschikte plek?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
zondag
13 jaar geleden
Dat moet je aan Antwoordman vragen ;-) Als ik me goed herinner weet hij veel, zo niet alles, over de geelgerande watertor.
AWM
13 jaar geleden
Inderdaad, ik ben er op gepromoveerd. Het zou niet eerlijk zijn om erop te antwoorden, ik geef de kans aan anderen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vervult toch sinds kort de GGW leerstoel aan de Universiteit van Utrecht als ik het wel heb?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga je nu naast je schoenen lopen?
Kijk maar uit met al die torren.
itsme
13 jaar geleden
Let op, de geelgerande watertor eet zo al je kikkerdril op. Dus niet bij elkaar proberen te houden, want dan heb je binnen no time geen kikkerdril meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geelgerande watertor is veel gezien op GV, maar het schijnt een beschermde diersoort te zijn en not done om er naar te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel nobel AW.. en dan wil ik NU wil ik die tien punten voor het beste antwoord
itsme
13 jaar geleden
Oh, volgens mij is Cryofiel ooit nog eens verliefd geweest op een GGW...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan bevindt ze zich in goed gezelschap. Ik meen me te herinneren dat Naatje ooit verliefd was op haar goudvis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
freakshow
rose
13 jaar geleden
Ik dacht dat dit beestje was uitgestorven. Op Goeie Vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig niet, zo'n mooie tor. ;o)

Het beste antwoord

Overal waar langzaam stromend of stilstaand water is met veel waterplanten en insectenlarven ... En ja, ze zijn er in mei al.
je kunt gewoon bij een vennetje of sloot gaan zitten en kijken in het water... ze zijn zo groot dat je ze gemakkelijk ziet zwemmen...
Wij lagen vroeger heel vaak op onze buik bij de sloot, met een jampotje of een schepnetje... en ik heb er heel wat gevangen...maar pas wel op, ze kunnen gemeen bijten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De kever is te vinden in vele watertypes maar voornamelijk in stilstaande en langzaam stromende wateren met een rijke onderwatervegetatie. Bekende vindplaatsen zijn sloten, rivierarmen, vennen en vijvers. Uit een studie naar verschillende soorten waterroofkevers in de natuurparken Nationaal Park De Meinweg en Turfkoelen in de Limburgse gemeente Roerdalen bleek dat de kever een generalist is. Zowel in oude als nieuw aangelegde wateren kwam de soort voor. Zelfs in waterplassen die in karrensporen zijn gevormd, is de soort gevonden. Het vermoeden bestaat dat de kever snel nieuwe gebieden koloniseert. [8] Met name in de voortplantingstijd vliegen de kevers vaak en komen zo in nieuwe wateren terecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hoeft geen stenen op te tillen, maar het meenemen van kaplaarzen (of een duikepak) kan handig zijn:
"Bekende vindplaatsen zijn sloten, rivierarmen, vennen en vijvers."
En ja, ze zijn ook in Nederland te vinden, onder meer in Limburg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorig jaar in mei ving mijn zoontje er een in een vijver bij een camping in Markelo (OV), prachtig om te zien, maar o wat een rovers

Toegevoegd na 37 seconden:
En dat was dus gewoon met een kinderschepnetje langs de waterkant lopend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geelgerande watertor is de talrijkste en meest verspreide soort van het geslacht dytiscus: bijna in heel Europa. Voorkeur voor stilstaand water met veel waterplanten.
Bij mij in de vijver kom ik ze elk jaar weer tegen.